nieuws

Terberg Benschop introduceert bouwgerichte noviteiten

bouwbreed

Zoals van Terberg Benschop verwacht kon worden komt dit bedrijf met een aantal noviteiten die duidelijk bouwgericht zijn. Zo zal op Bedrijfsauto RAI een 10 x 8 truck met nieuwe luchtvering, een 8 x 8 truck en de nieuwe Volvo FL12 cabine en D12A motor worden geintroduceerd.

Met ingang van februari zal de Volvo D12A motor leverbaar zijn in de meeste Terberg bouwvoertuigen. Deze motor, die inmiddels zijn kwaliteiten bewezen heeft in de Volvo FH12 valt op door zijn gunstig koppelverloop.

Door de toepassing van elektronische dieselregeling combineert deze motor een laag verbruik met een lage uitstoot en hoge prestaties. De D12A kenmerkt zich verder door toepassing van een turbo, intercooler, vier kleppen per cilinder, een bovenliggende nokkenas en centraal in de kop geplaatste pompverstuivers. Vergeleken met de huidige generatie motoren is het hoogste koppel beschikbaar over een breder toerengebied. Dit maakt deze motor, door zijn grote elasticiteit, zeer geschikt voor het bouwvervoer. Binnen het gebied waarin normaal gereden wordt staat 90% van het hoogste koppel ter beschikking binnen 1,5 seconden na het volledig intrappen van het gaspedaal. Aan trekkracht heeft deze motor dus geen gebrek.

Door de omstandigheden waaronder in de bouw wordt gewerkt worden er hoge eisen gesteld aan de daar gebruikte aggregaten en componenten. Een absolute ongevoeligheid voor stof en vocht is een eerste vereiste. De Volvo D12A motor voldoet aan die eisen o.a. door inbouw van de elektronische regeleenheid in een absoluut stof- en vochtdicht aluminium huis.

Koude start

Door de voortdurende koeling met behulp van dieselolie die door een koelspiraal in het huis stroomt, is er van thermische problemen al evenmin sprake. Daarnaast is de motor voorzien van een elektronische fijnregeling van het toerental tijdens het gebruik van de PTO en de regeling van het stationaire toerental. Bij een koude start is de motor beschermd door het toerental te beperken tot de motorolie alle smeerpunten heeft bereikt. Wanneer de motortemperatuur toch te hoog wordt wordt de hoeveelheid brandstof en het vermogen gereduceerd. Standaard wordt de nieuwe motor geleverd met de VEB motorrem, die een maximaal remvermogen levert van 240 kW bij 2300 tpm. Bij een wat lange afdaling in een bouwput is dat voldoende remvermogen om een geladen 50-tons truck zonder gebruik van de bedrijfsrem veilig naar beneden te brengen. De VEB bestaat uit twee samenwerkende componenten: de uitlaatdrukregelaar/vlinderklep in het uitlaatsysteem en een compressierem die werkt op de inlaatkleppen. De VEB kan zo worden geschakeld dat hij in actie komt zodra het gaspedaal wordt losgelaten, zodat er maximaal gebruik wordt gemaakt van het remmend effect. Door middel van een driestandenschakelaar op het dashboard wordt bij elke situatie en ieder wegdek een aangepast remvermogen van de motorrem gekozen.

Terberg introduceert een nieuwe 50 tons 10 x 8 met een unieke combinatie van luchtvering op alle assen. Gebaseerd op het bekende Dynalastic tandemstel, heeft Terberg een nieuw luchtgeveerd tandemstel ontwikkeld voor een groter wettelijk draagvermogen en optimalisatie van comfort.

Luchtdruk

De evenaar van het mechanische Dynalastic tandemstel werd bij dit nieuwe luchtveringssysteem voorzien van luchtbalgen tussen de evenaar en de onderarm, die bevestigd is aan de as. Hierbij blijft de mechanische compensatie tussen de achterassen gehandhaafd maar wordt er een verbetering van het comfort bereikt. Per kant is er een hoogteregelventiel gemonteerd die de assen 3-4-5 van luchtdruk voorziet. Tevens is voorzien in het laten zakken van de luchtvering met behoud van de tandembeweging. Dit wordt gerealiseerd doordat tijdens het leeglopen van de luchtbalgen de assen rusten op het mechanische deel van de evenaar. Het leeglopen van de balgen kan automatisch geregeld worden via het inschakelen van de PTO zodat tijdens het kippen automatisch een zeer goede stabiliteit bereikt wordt.

Het luchtgeveerde tandemstel met conventionele asafstand in combinatie met een gestuurde luchtgeveerde derde as vormt een kort triplestel met een wettelijk draagvermogen van 27 ton. Samen met twee 11,5 tons voorassen levert dat een GVW op van 50 ton bij een auto met een korte wielbasis van 6,5 meter.

De sinds vorig jaar leverbare 8 x 8 zal per heden worden uitgevoerd met de Volvo FL12 cabine en de nieuwe 420 pk sterke Volvo12A-420 motor met VEB-rem.

Het totaal gewicht van deze 8 x 8 is 46 ton. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de wetswijziging uit 1995 waardoor een aangedreven vooras een wettelijk toelaatbare aslast van 11,5 ton mag dragen. Het eigen gewicht van de 8 x 8 bedraagt ca.12,5 ton waardoor het hoge bruto laadvermogen wordt bereikt van 33,5 ton voor een vierasser.

Een belangrijk voordeel van het 46 tons 8 x 8 concept is de goede gewichtsverdeling. De voorassen ke beter worden uitgenut waardoor de 11,5 ton ook werkelijk tot zijn recht komt. De belangrijkste oorzaak hiervan is de compacte bouw waardoor de kipperopbouw ver naar voren kan worden geplaatst en daardoor de lading zodanig verdeeld wordt dat voor- en achterassen gelijkmatig belast worden.

Meesturende vierde as

De 8 x 8 heeft een korte draaicirkel van slechts 19,4 meter. Dit wordt bereikt door de permanent meesturende achteras die mechanisch verbonden is met de voorassen. Tijdens het rijden met de 8 x 8 op rotondes en in nauwe straten valt de wendbaarheid onmiddellijk op: de auto blijft rollen en wringt geen enkel moment. Het effect daarvan is een langere levensduur van de banden en lagere kilometerkostprijs dan bij een vast tandemstel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels