nieuws

NBM-Amstelland koopt kleine Duitse spoorbouwer

bouwbreed

De spoorwegbouwer van NBM-Amstelland, Van Welzenes, heeft een kleine Duitse concurrent overgenomen, namelijk Joh. Gelissen Gleisbau.

Bij het bedrijf in Essen werken 35 mensen die een omzet realiseren van DM 5 miljoen. De omzet van de gehele spoorgroep moet dit jaar een niveau bereiken van minimaal f. 45 miljoen.

“We zochten een springplank tussen onze vestiging in Dordrecht en Hannover”, is de reactie van C.J. de Graaff, directeur Van Welzenes in Dordrecht. “De aankoop past in ons beleid om in het Noorden van Duitsland een netwerk van kleine bedrijven te hebben, zodat eigen materieel beter kan worden benut. De eigenaar Jochmen Gelissen blijft ook aan het bedrijf verbonden zodat wij gebruik ke maken van zijn kennis.”

Van Welzenes is in Duitsland actief via Van Welzenes Gleisbau en Roth und Partners. In de laatste onderneming heeft men een belang van 40 procent. De Graaf geeft aan dat de uitbouw in Duitsland is alle rust plaastvindt. “Het werkt niet om agressief de markt op te gaan.”

In Nederland staat De Graaff voor de zware taak om in enkele maanden een stuk van de Nederlandse Spoorwegen over te nemen. De NS gaat zich concentreren op de kerntaak en gooit twee eigen spoorbouwers – ER Groep en NS Infra Services – op de markt en versterkt aannemer Strukton. Deze te onderneming blijft in handen van de spoorwegen en de twee andere onderdelen worden deels verkocht aan ‘geselecteerde’ ondernemingen als Van Welzenes en Railbouw van Koninklijke Volker Stevin.

De Graaff: “De eerste informatie is uitgewisseld en deze week beginnen de gesprekken. Het is niet zo dat wij mogen gaan winkelen. De Spoorwegen geven aan wat ze over willen doen. Over bedragen is met nog geen woord gesproken. Een ding is zeker, eind dit jaar moet alles klaar zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels