nieuws

Laguna Van primeur op Bedrijfswagen-RAI

bouwbreed

Het bedrijfswagengamma van Renault in de klasse tot 3,5 ton is het afgelopen jaar belangrijk opgewaardeerd met nieuwe en vernieuwde modellen. Op de komende Bedrijfsauto-RAI komt Renault met een regelrechte primeur: de Van-uitvoering van de Laguna Break.

De Renault Laguna Van is met zijn verhoogde daklijn die fraai in de carrosserie is geintegreerd een aantrekkelijk alternatief voor mensen die voor de keus worden gesteld om of over te stappen op een auto met geel kenteken of te kiezen voor een ‘normale’ bestelwagen.

De Laguna Van is leverbaar in acht versies met drie verschillende motoren. Men kan kiezen uit de 1,8 en 2,0-liter benzinemotoren en een atmosferische dieselmotor van 2,2 liter. Een automatische versnellingsbak is leverbaar in combinatie met de 2,0-liter benzinemotor. Alle versies zijn verkrijgbaar in RN- en RT-uitrusting. Dit betekent dat alle Van-modellen standaard zijn voorzien van stuurbekrachtiging, zonwerend glas en centrale portier- en achterklepvergrendeling.

Express Easy

Nieuw in het Express-programma van Renault is de Express Easy die is voorzien van een handbediende versnellingsbak zonder koppelingspedaal. Met name in het drukke stadsverkeer zal de elektronisch gestuurde automatische koppeling zijn waarde ke bewijzen doordat de bestuurder bij het schakelen niet meer hoeft te koppelen en te ontkoppelen. Het Easy-systeem zorgt ervoor dat het schakelen soepeler verloopt en de motor niet kan afslaan. Indien er per ongeluk een verkeerde versnelling wordt ingeschakeld, waarschuwt het systeem met een geluidsignaal. Renault levert zowel de 65 pk-versie van de Express RL 1.9D als de RN 1.9D met het Easy-systeem.

Een blikvanger op de Renault-stand is de aanwezigheid van de Modus. De Modus, een creatie van Renault Design, is een klein bedrijfsvoertuig met hybride-aandrijving. De auto is zeer compact en veelzijdig door zijn variabele concept. Op het onderstel van het voertuig ke verschillende laadmodules worden geplaatst, zonder directe tussenkomst van de chauffeur. De montage en demontage van de modules wordt aangestuurd vanuit de cabine.

Elektrisch

Alles gebeurt automatisch dankzij een speciale ophanging, voorzien van vijzels die het chassis ke verhogen of verlagen om in- en uit te laden.

De hybride-krachtbron, bestaande uit elektro-motoren en een dieselturbine, zorgt onder alle omstandigheden voor de meest ideale aandrijving. In de stad wordt de Modus volledig elektrisch aangedreven en draait de turbine niet. Eenmaal op de snelweg produceren de dieselturbine en de wisselstroomdynamo de benodigde stroom voor de voeding van de motoren en het opladen van de accu’s.

De hoge en smalle banden van de Modus dragen door hun geringere wrijving bij tot de energiebesparende en geruisloze werking van het voertuig. Het laadvermogen van 600 kg en het laadvolume van 4,3 m3 zijn opmerkelijk voor een voertuig met dit soort aandrijving.

De cabine wordt gevormd door een glazen bol, waardoor de bestuurder een goed zicht heeft. De berijder beschikt over een ‘handsfree’-telefoon, een fax en het Carminat-navigatiesysteem, dat hem zonder opstoppingen naar zijn bestemming leidt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels