nieuws

Creatieve maatregelen moeten files bestrijden

bouwbreed

Om het fileprobleem te bestrijden zijn creatieve oplossingen en maatregelen nodig. Met alleen bouwen ke we het tij niet keren. Deze waarschuwing gaf minister Jorritsma gisteren in Amsterdam voor zij de BedrijfsautoRAI officieel opende.

Als voorbeeld noemde zij onder meer de brug bij Zaltbommel, op zichzelf een succes. De file keldert uit de top-tien. Maar de knelpunten verplaatsen zich gewoon verder op de route. “Op veel plaatsen is bouwen geen oplossing. Neem nu de Utrechtse Baan in Den Haag. Je kunt die niet eens verbreden al ook al zou dat lukken: het helpt niets: de auto’s ke toch niet sneller de stad in. Ze zouden dan niet meer achter elkaar maar naast elkaar staan.” Als we de files willen bestrijden moeten we de mensen uit de spits halen. “Denk eens aan gespreide werktijden. Neem afstand van het idee dat evenementen moeten samenvallen met de ouderwetse werktijden.”

Wat dit betreft stak de bewindsvrouwe de hand in eigen boezem. Ze wees op de opening van de brug bij Zaltbommel: “Het is natuurlijk verschrikkelijk strelend als er een hele file staat om naar je woorden te komen luisteren maar ik heb het toch liever niet. De fout door rond de ochtendspits te beginnen maak ik niet meer.” Er is meer dan de werktijden spreiden: telewerken, carpoolen, openbaar vervoer, de fiets of de benenwagen.

“En we blijven kijken naar nieuwe ideeen en mogelijkheden. Bijvoorbeeld de VAN-pooling, de luxe wagens met negen tot vijftien inzittenden. Medewerkers worden dicht bij huis opgepikt om heel comfortabel, zonder overstappen, naar het werk te reizen. De VAN moet natuurlijk wel aan hoge eisen voldoen: kwaliteit, airco, lekkere stoelen, goede verlichting en dat mag allemaal een beetje status uitstralen. Geen imago van ‘het busje komt zo’ maar een zakelijk en comfortabel imago.” De minister vertelde dat een pogroep de beurs al afspeurde om te kijken wat er mogelijk is. De overheid kan volgens haar een beetje helpen, bijvoorbeeld door een gunstige fiscale regeling of het mogen gebruiken van busbanen.

De infrastructuur moet zo goed mogelijk worden benut. Een goed voorbeeld is de vrachtwagenstrook op de Van Brienenoordbrug. Bekeken wordt of die ook op andere plaatsen mogelijk is. Nadrukkelijk zei Jorritsma dat ze niet van plan is overal in Nederland een inhaalverbod voor vrachtauto’s in te voeren, maar als de resultaten van de proef op de A23 en A50 bekend zijn komt ook op enkele andere trajecten een inhaalverbod.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels