nieuws

Kantoor als billboard

bouwbreed

Prachtig, gewoonweg prachtig is de grote matglazen gevel van het kantoorgebouw van Erco Lighting uit Naarden. Aan de andere kant is een dergelijke muur toch ook wel een beetje egoistisch. Immers, zo’n billboard van kunststof panelen ontneemt het uitzicht, gumt dat zomaar weg voor de ogen van buitenstaanders en lijkt het achterliggende gebied als prive- domein te beschouwen.

Want hoe ondoorzichtig het Erco-pand aan de voorkant is, zo transparant is het aan de achterzijde. “We zien alle seizoenen aan ons raam voorbij komen”, vertelt Erco-medewerker Niels van der Schaaff. “Ieder jaargetijde is even schitterend, maar misschien vind ik de winter wel het mooist.”

Het bedrijfspand van Erco is een ontwerp van de kunstenaar Hanshan Roebers en architect Roy Lim. Het bestaat uit een zwart betegelde kubus van 22 bij 22 bij 11 op een natuurstenen sokkel van 1,5 meter. Geparkeerde auto’s ke door die verhoging het pand niet ontsieren. Tegen de voorkant is een loshangende vliesgevel geplaatst van dubbel melkwit glas, op zijn plaats gehouden door een metaalconstructie.

En zo ontstaat, op het eerste gezicht, een grote plaat gezandstraald glas waarin enkel een entree is uitgesneden. Loop je die binnen, dan kom je terecht in een glazen ‘lichtsluis’. Van der Schaaf: “Deze gang vormt de verbinding tussen wand en kubus. Hoor en zie je de regen vallen? Alsof de gevel uit het water oprijst. Je bent binnen maar toch buiten.”

Een hal of receptie kent Erco niet. De bezoeker staat meteen in de open kantoorruimte annex showroom. In het midden bevindt zich een groot atrium met glazen kapconstructie. Direct eronder hangt een warmte- en zonfilterend plafond. “Anders zie je het licht van onze armaturen niet meer”, aldus Van der Schaaff. Want Erco Lighting handelt in licht, kunstlicht om precies te zijn, zoals de zon in natuurlicht doet.

Beide komen in het open kantoorgebouw wonderlijk samen. Als geen ander is Erco Lighting erin geslaagd zijn product vorm te geven in de huisvesting. Wandelend door het pand, onderwijl genietend van alle kantoorbesoignes, passeert de bezoeker vijfduizend verlichtingsmogelijkheden die overal illustratief in het gebouw opduiken. Lichtstructuren, spots, railsystemen, downlight, afijn, noem maar op.

De ‘lichtvormen’ zijn net zo gevarieerd als de schakeringen van het natuurlicht dat, afhankelijk van weer en seizoen, steeds weer een andere ‘kleur’ op de kunststof gevelpanelen aanneemt. Van der Schaaff: “Op een donkere herfstachtige dag als vandaag is het grijs. Onder een helblauwe frisse voorjaarslucht kleurt het gevelschild bijna wit.” Over het avondroze op zwoele zomeravonden maar te zwijgen.

Het personeel werkt achterin de showroom, aan de noordkant. Zodoende heeft het geen last van invallend zonlicht. Dat maakt zonwering overbodig en houdt het zicht vrij op het aanpalende ‘Naarderbos’. Van der Schaaf is niet bang dat hij straks zijn ansichtkaart-uitzicht daarop zal verliezen. “Het ‘Naarderbos’ is een beschermd natuur- en waterwingebied. Dat zou zelfs voor een HSL verboden terrein moeten zijn. Maar ja, dat weet je in ons land nooit.”

In tegenstelling tot de landelijke omgeving buiten is de inrichting binnen kleurloos sober en grijs. Op de grond ligt een houten vloer. De tussenwanden zijn van glas en staal. De muren bestaan uit grijs gewassen beton. Grijs zijn ook de lichtsystemen, -armaturen en dossiermappen. “Met wit en zwart vormt die kleur de corporate identity van het bedrijf”, legt Van der Schaaff uit. Niet echt gezellig, maar wel handig om het ruime productpalet nog beter in de schijnwerpers te zetten.

Het Erco-pand kostte een handvol miljoenen. Maar echt warm is het binnen niet, ondanks het dubbele glas. Strenge winters betekenen dan ook hoge energierekeningen. Bovendien bleek de plaatselijke jeugd de voorkant van het gebouw al snel te gebruiken als schietschijf. Inbrekers wisten makkelijk door het glas aan de achterzijde heen te breken, bekent Van der Schaaff. “Maar daartegen hebben we onderhand voldoende maatregelen getroffen.”

Lange tijd was het billboard-gebouw al van verre te herkennen. Ook fungeerde het als decor in de tune van ‘Keek op de Week’ van Van Kooten en De Bie. Die tijd is voorbij. Het pand is geheel ingebouwd door utiliteitsbedrijfspanden en is vanaf de A1 nog nauwelijks te ontwaren. Behalve wanneer het donker is.

Door de ‘schietgaten’ van de kubus heeft Erco allerlei gobo’s, zeg maar grote dia’s, op de achterkant van de glazen gevel gericht die het gebouw hullen in de meest vrolijke kleuren en voorstellingen. Ga maar eens kijken, straks rond de kerstdagen, als je op de A1 ter hoogte van de afslag Naarden-Vesting in de file staat. Erco zorgt voor licht in donkere en zomerse dagen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels