nieuws

Cruiseschepen krijgen riante entree aan IJ

bouwbreed

‘Het gezicht van Amsterdam.’ En: ‘Het toonaangevende centrum voor toerisme in Europa’. Aan pretenties ontbreekt het niet bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam. De nieuwe passagiersterminal aan de Oostelijke Handelskade moet voor 60.000 bezoekers en 30.000 bemanningsleden de riante entree worden tot de hoofdstad van Nederland.

Dolf Dukker

Aan de 600 meter lange kade moeten drie grote cruiseschepen ke afmeren. 2500 Passagiers moeten tegelijk ke in- en uitstappen. Voor vervoer naar toeristische bestemmingen wordt bij de Oostelijke Handelskade een touringcar-terminal aangelegd die ruimte moet bieden aan vijftig bussen. Verder komen er aanlegplaatsen voor rondvaartboten, winkels, horecavoorzieningen en een royale openbare parkeerkelder. Er wordt ook rekening gehouden met de bouw van kantoren op deze lokatie, waarbij gedacht wordt aan een volume van 20.000 m2.

Het Gemeentelijk Havenbedrijf heeft de Londense vestiging van het Amerikaanse Architectenbureau Helmuth, Obata + Kassabaum (HOK) opdracht gegeven een ontwerp te maken. HOK heeft grote expertise in het ontwikkelen van ruimtelijke oplossingen voor het verwerken van grote passagiersstromen. Enkele voorbeelden: het Pennsylvania Station in New York, Hong Kong Stadion, Sendai International Airport en Fukuoke International Passengers Terminal in Japan.

Geimponeerd

“Onder aanvoering van hoofdarchitect Larry Malicc scoorde HOK op de belangrijkste criteria het beste”, licht een woordvoerder van het Havenbederijf de keuze voor HOK toe. “Waar we ronduit door geimponeerd waren, was de samenstelling van het poeam”, vervolgt hij. “Meer dan de andere inschrijvers heeft HOK een duidelijke visie op logistieke knooppunten in publieksstromen. Wat zij doen, is het ruimtelijk vertalen van een marketing visie”, vat de woordvoerder de essentie van de HOK-benadering samen.

Het Havenbedrijf heeft gekozen voor kwaliteit, niet voor het voordeligste prijskaartje. “HOK is weliswaar het duurst van alle inschrijvers, maar zit toch onder het hiervoor gereserveerde budget.”

Het ingenieurswerk wordt gedaan door de combinatie Ingenieursbureau Pieters in Haarlem en Ingenieursbureau Linssen in Amsterdam. (Dus niet door Ingenieursbureau Amsterdam zoals foutief stond vermeld in de Cobouw van 14 november in het bericht over de bouw van een ‘Super busgarage’ in Amsterdam).

Als gedelegeerd opdrachtgever voor de totale bouw treedt op de BOAG Bouw Advies Groep in Rotterdam.

In januari ’97 moet het voorlopig ontwerp gereed zijn. De oplevering van het terminalgebouw staat gepland voor 1998. Een jaar later zijn volgens de planning de overige voorzieningen klaar.

Thuishaven

Met deze accommodatie doet Amsterdam een gooi naar de leidende positie op de Europese cruisemarkt. Dit streven krijgt een flinke duw in de goede richting als de stad in 1998/1999 de thuishaven wordt van de Galaxy, een splinternieuw cruiseschip dat op haar ‘maidentrip’ eind november Amsterdam bezocht. Met een lengte van 265 meter en een hoogte van 55 meter is de Galaxy een van de grootste cruiseschepen ter wereld. Het is de bedoeling dat de voornamelijk Amerikaanse passagiers via Schiphol worden binnengevlogen, vervolgens een cruise naar bijvoorbeeld de Baltische zee maken en via Amsterdam weer terugvliegen naar huis.

Dit jaar hebben al 73 cruiseschepen de hoofdstad aangedaan. Voor volgend jaar staan reeds 50 schepen voor een bezoek genoteerd. De bezoekers en bemanningsleden brengen jaarlijks f. 75 miljoen in het Amsterdamse laatje en zorgen voor ongeveer 700 mensjaren werk.

Amsterdam wordt omstreeks 1998 de turnaroundhaven van de Galaxy van rederij Celebrity Cruises in Miami.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels