nieuws

Bouwmeester: ‘Huisstijl NS staat onder druk’

bouwbreed

“De krachtige en internationaal benijde, lange tijd consequent en gedisciplineerd toegepaste huisstijl die het 25 jaar heeft uitgehouden staat helaas onder invloed van eigenzinnige regionale managers treurig onder druk.”

Deze waarschuwing liet NS-Bouwmeester en hoofd vormgeving ir. Cees Douma horen in zijn afscheidsrede. Hij sprak de wens uit dat zijn bedrijf in de toekomst niet opnieuw vervalt in de architectonische kilheid van weleer. De jaren zeventig waarin sobere ‘betoningenieurs’ niet meer dan konijnenholen maakten. Helemaal gerust is Douma daar echter niet op.

De jaren zeventig waren volgens hem een absoluut dieptepunt in de smaak waarmee de Nederlandse Spoorwegen zijn stations bouwde en inrichtte. De NS Bouwmeester kijkt bij zijn pensionering met weinig vreugde terug op deze periode van “versteende identiteitscrisis”.

Diverse prijzen

Maar NS hebben zich in vijftien jaar tijd gerevancheerd met “een ongekende inviterende monumentaliteit, een soms bijna metaforische zeggingskracht en een optimale visuele relatie tussen stad en spoor”. De architectuur is onderscheiden met diverse prijzen. Douma memoreerde de lof voor “de verrijking van ons nationale cultuurlandschap” en “de bewonderenswaardige wijze waarmee NS haar verantwoordelijkheid bewees”.

NS ke inmiddels bogen op een reeks prestigieus vorm gegeven stationsgebouwen in Heerenveen, Zoetermeer, Almere, Hilversum, Rotterdam, Nijmegen en Leiden. Bouwmeester Douma heeft ook de gelegenheid gekregen kilometers “abject lelijke hekwerken” te vervangen door beukenhagen en om oude stations te restaureren. Deze waren ten prooi gevallen aan “de onverschilligheid, sloopwoede en verminkingen” uit de jaren zestig en zeventig.

Sobere betoningenieurs

Douma’s boodschap waarschuwde nooit meer terug te keren naar de “betoningenieurs” en hun “nihilistische aanpak” van weleer. In die tijd werden “miserabele, uitgeklede standaard haltegebouwtjes” neergezet.

Douma: “Met behulp van groot uitgevallen rioleringsbuizen werden in het hele land een soort konijnenholen gecreeerd. De betoningenieurs die het allemaal bedachten werden door hun bazen uitvoerig geprezen voor hun inventieve soberheid. De architecten stonden in de zijlijn verbijsterd toe te kijken naar een aanpak die nog vele decennia het beeld van de klant op weg naar de trein zal blijven bepalen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels