nieuws

Betonac eist miljoenen van Belgische spoorwegen

bouwbreed Premium

De Belgische betonproducent Betonac-Beton eist via de rechter een bedrag van omgerekend f. 56,3 miljoen van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). Het betonbedrijf heeft de Belgische Spoorwegen en de voltallige raad van bestuur van deze maatschappij (in totaal 29 personen) voor de rechtbank in Brussel gedaagd.

Betonac wil op deze manier een al jaren slepend conflict met de Belgische Spoorwegen over betonnen dwarsliggers oplossen. Daarmee hangt de Belgische Spoorwegen opnieuw een zware financiele eis boven het hoofd, want eerder diende Betonkonstruktie VDH uit Hemiksem ook al een forse schadeclaim ( f. 69,5 miljoen) in bij de raad van bestuur van de NMBS.

De hele kwestie heeft te maken met de levering van betonnen dwarsliggers aan de Belgische Spoorwegen van het type bi-blok. Die bestaan uit twee massieve blokken die met elkaar zijn verbonden door een stalen koppelstaaf. De Belgische Spoorwegen besloten in 1988 om voortaan meer mogelijke leveranciers te benaderen om zo de concurrentie te laten spelen en de prijzen te ke drukken. Tot dan toe had Betonkonstruktie VDH uit Hemiksem het monopolie van de levering van de dwarsliggers.

Betonac-Beton was een van de bedrijven die door de NMBS werden benaderd. Het bedrijf mocht tussen 1990 en 1994 460.000 van de ruim 1,2 miljoen bi-blokken leveren die de NMBS bij in totaal zeven leveranciers kocht.

‘Boycot’

In 1993 moesten de Belgische Spoorwegen een aantal bi-blokken op de spoorlijn Brussel-Leuven laten verwijderen. Dat kwam door een probleem met het staal van de koppelstaaf. Toch had Betonac-Beton zich stipt gehouden aan het bestek van de NMBS, die het staal bovendien had goedgekeurd. Aan die goedkeuring bestonden desondanks twijfels op grond van bevindingen van het laboratorium van de Belgische Spoorwegen zelf. Maar Betonac-Beton werd daarvan niet op de hoogte gebracht en verkeerde op grond van de officiele keuringsverslagen in de veronderstelling dat alles in orde was.

Daarop besloot de NMBS plotseling om voortaan te gaan werken met monoblokken die uit een enkel stuk beton bestaan. Betonac-Beton kreeg echter van de Belgische Spoorwegen niet de tijd om over te schakelen op de nieuwe monoblokken wat wel het geval was met de andere leveranciers. Voorzitter H. Cuykx van Betonac-Beton pikt dat niet en beschuldigt de Spoorwegen nu van een “boycot” tegen het bedrijf.

Betonac-Beton kwam door de handelwijze van de NMBS ook in de problemen en moest dertig werknemers ontslaan door het wegvallen van de spoorwegorder. Op zijn beurt heeft de aanvankelijke monopoliehouder Betonkonstruktie VDH voor de levering van bi-blokken nu ook een schadeclaim ingediend bij de rechtbank in Antwerpen tegen de Belgische Spoorwegen.

Geen commentaar

Betonkonstruktie VDH heeft de schadeclaim bovendien vergezeld doen gaan van een klacht bij dezelfde rechtbank voor het namaken van zijn bi-blokken door enkele concurrerende bedrijven. Het bedrijf zegt daardoor minstens ruim f. 55 miljoen schade te hebben geleden en wil van de NMBS alvast de helft van dat bedrag als voorschot op de uitbetaling van het volledige schadebedrag.

Gevraagd naar een reactie op de diverse schadeclaims lieten de Belgische Spoorwegen weten “voorlopig geen commentaar te willen leveren”.

Reageer op dit artikel