nieuws

Twente doet poging spoorlijn te redden

bouwbreed

De regio Twente doet een uiterste poging het meest onrendabele spoorlijntje van Nederland, Almelo – Marienberg, te behouden. Samen met gemeenten, provincie, NS en streekbusbedrijf TET is een reddingsplan opgesteld waardoor de boemeltjes meer reizigers trekken.

Uit uitgelekte plannen blijkt dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat de lijn wil sluiten. Op het traject Almelo – Marienberg dekken de treinkaartjes slechts 16% van de kosten. Deze kostendekkingsgraad is extreem laag. In het reddingsplan gaat de kostendekkingsgraad naar 55%.

De frequentie op de spoorlijn wordt in het plan fors uitgebreid. Momenteel rijden de oude dieseltreinen eens per uur tot half tien ’s avonds. Streekbussen zorgen voor goede aansluitende verbindingen bij de haltes. Verder willen de plannenmakers twee nieuwe stationnetjes (Aadorp en Bergentheim) aandoen en de trein laten doorrijden naar Hardenberg. Ook moeten enkele perrons worden verlengd. Deze investeringen in infrastructuur kosten f. 5 tot f. 10 miljoen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels