nieuws

Drie wegenbouwmachines op truckdiepladercombinatie

bouwbreed

Onlangs heeft het Aannemingsbedrijf M. v.d. Wal Jr. BV te Lemmer een EuroTech MP240E34/FP in gebruik genomen. Deze vrachtwagen wordt ingezet om, in combinatie met een dieplader-aanhangwagen drie wegenbouwmachines te transporteren: twee walsen en een afwerkmachine. Aan deze bijzondere combinatie ging veel teken- en constructiewerk vooraf.

Het aannemingsbedrijf Van de Wal voert voornamelijk wegenbouwpoen uit in een gebied binnen een straal van 100 km rond Lemmer. Ongeveer 80 procent daarvan betreft onderhoud en 20 procent aanleg van nieuwe wegen. Als regel gaat het hier om kleinschalige poen.

Voor dit werk heeft Van der Wal zo’n 60 medewerkers in dienst en waarvoor zo’n 30 personenbusjes ter beschikking staan. De aan- en afvoer van het materieel vormde hier een belangrijke kostenpost omdat de beschikbare vrachtwagencombinatie te weinig materieel mee kon nemen waardoor extra veel kilometers gereden dienden te worden. Stilstanduren als gevolg van wachttijden op aanvoer van het materieel gingen bovendien ten koste van de productiviteit.

Wensen

Begin dit jaar werden door Van der Wal specificaties opgesteld voor een vrachtwagen waarop een zes- tot tien-tons wals vervoerd kon worden en die een transporthoogte van vier meter niet zou overschrijden. Tevens diende de nieuwe vrachtwagen voldoende laadvloerhoogte te hebben om asfalt te lossen in de afwerkmachine en daarbij over voldoende vermogen te beschikken om een Draco dieplader te trekken.

Op deze dieplader is plaats voor een afwerkmachine en voorop nog een twee-tons wals. Het treingewicht bij volle belading zou moeten liggen tussen de 45 en 50 ton. Iveco-dealer Nortech NV uit Meppel heeft kans gezien met het EuroTech bakwagenchassis met lift/sleepas aan deze eisen tegemoet te komen. Dit model, met een gvw van 26 ton is uitgerust met een 345 pk motor en beschikt over luchtvering voor en achter.

Lange oprit

In rijstand is de bovenkant van het chassis slechts 1000 mm boven het wegdek terwijl met de luchtvering in de laagste stand deze afstand op 950 mm kan worden gebracht. De luchtvering overbrugt een hoogteverschil tussen de hoogste en de laagste stand van 140 mm. Hierdoor was het opbouwbedrijf Roelofs Dalfsen BV in staat om aan de gestelde specificaties te voldoen.

De Draco dieplader wordt nu zodanig achter de trekkende wagen gekoppeld dat er als het ware een lange oprit ontstaat. De lage vloerhoogte van de laadbak speelt hierbij een belangrijke rol. Indien van deze oprit geen gebruik wordt gemaakt is de tandemwals op de vrachtwagen te tillen met een achter de cabine gemonteerde HIAB 105 autolaadkraan. Deze hijst, dichtbij de auto, vier ton. De 5,20 meter lange laadbak van de EuroTech achter de kraan geeft voldoende plaats voor de wals.

Door de lage vloerhoogte van de vrachtwagen wordt er met behulp van de dieplader een lage oprit gecreeerd waarover een wals op de wagen kan rijden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels