nieuws

Denemarken investeert in facelift spoorwegen

bouwbreed Premium

Denemarken investeert de komende jaren in ieder geval tussen de 15 en 20 miljard kronen – dat is f. 4,5 tot f. 6 miljard – in een facelift van de spoorweginfrastructuur. Dit besluit, dat binnenkort zal worden aangevuld en resulteert in verdere miljardeninvesteringen, is het resultaat van een overeenkomst tussen de sociaal-democratische regering en de liberaal-conservatieve oppositie.

In de periode tot 2000 worden een aantal railtrajecten gemoderniseerd, waaronder een gedeelte van de lijn tussen Aarhus en Kopenhagen. Mede door de inzet van hogesnelheidstreinen en de medio volgend jaar door het treinverkeer in gebruik te nemen vaste oeververbinding over de Grote Belt moet de afstand tussen beide steden teruggedrongen worden tot twee uur tegen nu nog ruim vijf uur.

Een groot gedeelte – omgerekend ca. f. 3 miljard – van het investeringsplan geldt de verbetering van het stadstreinsysteem in de agglomeratie Kopenhagen. De plannen omvatten zowel modernisering van de railtrajecten als aanschaffing van nieuw materieel en zullen worden gerealiseerd in de periode tot 2005.

Concurrentiepositie

De ambitieuze operatie gaat tevens gepaard met een drastische organisatorische herstructurering van de nationale spoorwegonderneming DSB. Hoofddoelstelling van de plannen is om de concurrentiepositie van de trein tegenover het autoverkeer te verbeteren.

Niettemin is in het kader van het akkoord tevens besloten de tolheffing op de Grote-Beltverbinding 20 procent lager te stellen dan bij de aanvaarding van het bouwbesluit was overeengekomen.

De prijs was gebaseerd op de kosten van een biljet van de (DSB-) veerboot. Concreet gaat een enkele reis per auto over de brug straks 200 kronen vergen, dat is f. 60 gulden. Een vrachtwagenpassage gaat f. 300 kosten.

Reageer op dit artikel