nieuws

‘Als mijn werk niet op spelen zou lijken…’

bouwbreed Premium

Nadat ze aanvankelijk enige huivering bij architecten en projectontwikkelaars tegenkwamen, lijken de vier medewerkers van Delft Professional Imaging (DPI) succes te boeken met hun driedimensionale computeranimaties en foto’s van bouwplannen. Voor volgend jaar verwachten ze een omzet van een half miljoen.

Een achterkamer in een pand aan de Koninginnegracht in Den Haag. Vier grote beeldschermen, een videorecorder en een tv-toestel. Dat zijn de belangrijkste zichtbare ingredienten voor het nog jonge bedrijf. En natuurlijk het enthousiasme waarmee Paul de Groot, Sander Dijkmijer, Hank Smiet en Hans Veldhuijzen van Zanten lange dagen maken om hun opdrachtgevers uit de bouw “te laten zien wat nog niet bestaat”.

De kleurstelling van het ontwerp kan hij allerminst waarderen, maar Sander Dijkmijer laat op zijn beeldscherm vanuit diverse standpunten de animatie zien van een po in de sociale woningbouw. Op het eerste gezicht meer een uit de hand gelopen hobby, dan werk. “Maar als mijn werk ook niet op spelen zou lijken…” En op de kleurstelling heeft hij ook wel enige invloed, al was het maar door de nuances die hij erin kan aanbrengen. Of doordat de architect het ontwerp aanpast als hij op de computerfoto ziet dat het er “eigenlijk toch niet uitziet”.

Terwijl hij rustig ‘doorspeelt’, vertelt hij dat het bedrijf DPI drie jaar geleden op commerciele basis is gestart. Daaraan vooraf gingen zeven jaar hobbyisme tijdens de studie industrieel ontwerpen aan de Technische Universiteit in Delft die hij volgde samen met Paul de Groot.

De studie hebben ze niet afgemaakt en gezien de vraag naar hun werk zal het er ook wel niet van komen. Versterking hebben ze inmiddels wel: technicus Veldhuijzen van Zanten voor de hardware en econoom Smiet voor de ‘sales en marketing’. Daarnaast worden losse krachten, in de regel ook studenten industrieel ontwerpen, ingeschakeld als ze het werk niet met z’n vieren aanke.

En dat gebeurt regelmatig, want vraag naar computeranimaties blijkt er in de bouw inmiddels volop te zijn. Bovendien is de bouw voor industrieel ontwerpers een aantrekkelijk werkterrein. “De bouw is een markt die een vrij constante omzet genereert. In Nederland wordt zo weinig echt geproduceerd, dat er voor industrieel ontwerpers in de industrie eigenlijk weinig te doen is”. Aanvankelijk ondervonden de DPI-ers in de bouw wel enige weerstand. “Men vond het eng wat wij deden, te plasticachtig.” Daar zijn veel architecten en projectontwikkelaars inmiddels wel overheen. Zij hebben ontdekt dat de computerfoto’s en -animaties een goed middel is om hun product te verkopen. Ofwel aan de potentiele eigenaar of huurder, ofwel aan de politieke instanties die de plannen moeten goedkeuren.

Draadmodel

DPI start de uitvoering van een opdracht in de regel met het invoeren van de gegevens vanaf een bouw- en/of cadtekening in de computer. Die worden vervolgens ‘uitgerekt’ tot een driedimensionaal draadmodel. Daarna wordt aan de diverse onderdelen een materiaal toegekend: baksteen voor de buitenmuren, witte kunststof voor de kozijnen enz. Afhankelijk van de fase waarin het bouwplan zich bevindt, wordt dit meer gedetailleerd. Voor de animatie van het Provinciehuis in Den Haag is bijvoorbeeld een foto van Parijse bakstenen ingescand en vervolgens gepoeerd op het draadmodel. De computer rekent de reflecties, schaduwen, kleurintensiteiten en dergelijke uit.

Het object wordt vervolgens in zijn, al dan niet reeds bestaande, omgeving geplaatst. Inclusief voorbijgangers, waarvoor bij voorkeur een foto van de opdrachtgever zelf wordt gebruik.

Het is dan mogelijk vanuit elk standpunt, met iedere weersgesteldheid een computerfoto of bewegende beelden te genereren.

Het klinkt redelijk eenvoudig, maar volgens Dijkmijer en De Groot kost het een jaar of vier om het werken met de noodzakelijke software in de vingers te krijgen. “Maar nu kun je het zo gek niet bedenken of we ke het maken.”

Artist’s impression

De kosten van een computertekening zijn volgens De Groot iets hoger dan van een artist’s impression, maar daar staat tegenover dat met weinig moeite meerdere foto’s ke worden geleverd. Een indicatie: de foto’s en animatie voor een complex po als het Provinciehuis in Den Haag kostten f. 30.000. Daarvoor is DPI met twee man anderhalve maand aan het werk geweest.

Het grootste po dat DPI op het ogenblik onderhanden heeft is een vijftien minuten durende animatie van het Chasse-terrein in Breda. De Groot: “Daarvoor hebben we vanuit een helikopter opnamen van de omgeving gemaakt. In de film laten we vanuit het bestaande terrein een voor een de geplande gebouwen oprijzen”.

Een computerfoto van een pand aan de Beursstraat in Amsterdam, een monument dat recent volledig is herbouwd.

Reageer op dit artikel