nieuws

Werken in de winter kan onder slang van plastic

bouwbreed

De bekende kunstenaar Christo maakte jaren geleden een ‘cadeautje’ van een brug door hem in te pakken in enorme, plooiende doeken van zijde. Dat is kunst. Het spannen van een enorm geplastificeerd zeil over een brug blijkt vooral praktisch. De aannemer die de brug moet renoveren kan namelijk in de winter doorwerken, en daarnaast zijn arbeidsomstandigheden verbeteren.

Werken in de winter blijft een moeilijke zaak in de grond-, weg- en waterbouw. Veel poen liggen in de periode november tot en met maart stil, met alle werkloosheid van dien. Voor werk aan bruggen en viaducten zou dit binnenkort wel eens tot het verleden ke behoren. Door een speciale tent over het werk aan te brengen kan het klimaat naar wens worden aangepast.

Bouwbedrijf Smits Neuchatel uit Utrecht doet als eerste aannemer in Nederland, op een werk met een behoorlijke omvang, ervaring op met deze ‘doorwerkvoorziening’. Twee jaar geleden werd er op kleinere schaal mee geexperimenteerd op de Merwedebrug. Dat bleek aanleiding om het concept verder te verfijnen.

De brug over de Maas, in de Rijksweg A50, ter hoogte van de gemeente Ravenstein, lijkt momenteel het meest op een lange, witte slang die zijn weg zoekt door het rivierenlandschap. Over een lengte van bijna een halve kilometer is een tent gespannen, waaronder de aannemer bezig blijkt met de renovatie van de brug.

Bij regen, hagel of vorst worden de werkzaamheden niet gestaakt. Er wordt zelfs nauwelijks opgekeken door de aanwezige wegwerkers. Hooguit wordt even een hete-lucht-machine – met enorme omvang – aangezet om vocht en kou uit de tent te verdrijven.

Aanwinst

Volgens technisch adviseur Patist van Smits Neuchatel is de doorwerkvoorziening, die in opdracht van zijn bedrijf werd vervaardigd, een enorme aanwinst. “Je kunt de tent natuurlijk niet op ieder werk inzetten. Wegconstructies van enkele kilometers lang lenen zich hier niet voor. Maar intensieve werkzaamheden, zoals de renovatie van deze brug over een beperkte lengte, lenen zich hier heel goed voor. Het heeft nogal wat voordelen. Doordat het klimaat op de werkplek beheersbaar wordt kun je het werkseizoen verlengen. Dat werkt natuurlijk door in de calculatie, en is dus gunstig voor de opdrachtgever. Ook de maatschappij profiteert, doordat er minder gebruik hoeft te worden gemaakt van de winter-ww. Tot slot is het gunstig voor het product. Bij de renovatie van dit po werken we namelijk met weersgevoelige kunststoffen. Ook asfalt wordt overigens beter onder goede klimatologische omstandigheden.”

Langsflitsen

Wegwerker Kleinen, die in de tent bezig is met het aanbrengen van een bitumineus membraan, verklaart dat het werken in de tent veel prettiger is. Kleinen: “Op nog geen meter afstand van het wegdek waar ik nu aan het werk ben, raast het verkeer op de rechterbaan gewoon door. Omdat er nu een tent tussen de vangrails zit, zie ik dat niet. En dat heeft grote voordelen, want onbewust ben je toch steeds naar die langsflitsende auto’s aan het kijken. Daar wordt je soms doodmoe van.”

De renovatie van de brug omvat het verwijderen van 13.000 m2 bestaand asfalt, waarna het betondek wordt gestraald en uitgevuld met kunststof. Na het aanbrengen van het membraan wordt eerst gietasfalt aangelegd en daarna een laag zoab. Tot slot worden de voegovergangen gerepareerd.

Het aannemingsbedrijf verhuurt de (kostbare) tent na deze klus aan een Zwitserse aannemer. Patist: “we willen de investering er wel uitkrijgen. Het beste is dat hij zoveel mogelijk wordt gebruikt, ook door andere aannemers. Wij hopen strak zelf de brug bij Ewijk ermee te overkappen. Maar ja”, zo voegt hij er lachend aan toe, “dat werk moet eerst nog aanbesteed worden”.

Techniek

De onderbouw van de ‘doorwerkvoorziening’ bestaat uit 6 meter lange aluminium balken, die stuk voor stuk aan elkaar gekoppeld ke worden. Zo kan de tent ook in bochten worden opgezet.

Aan een zijde worden de aluminium balken onder druk gezet. Om de 60 centimeter zijn steunen aangebracht die uitmonden in slangen van 5 centimeter doorsnee. De slangen, met een bedrijfsdruk van zo’n 6 atmosfeer, zorgen voor de draagkracht van het geplastificeerde doek. De overspanning beloopt 12,85 meter en de hoogte is 5,5 meter.

De brug is over een lengte van 450 meter overkapt met geplastificeerd zeildoek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels