nieuws

Truckgigant Paccar uit USA neemt Daf over

bouwbreed

Daf Trucks komt in handen van Paccar. Het Amerikaanse vrachtwagenconcern is de op twee na grootste fabrikant van zware trucks ter wereld. De onderneming produceerde vorig jaar meer dan 54.000 voertuigen onder de merknamen Kenworth, Peterbilt en Foden.

Daf is zeer content met de inlijving door Paccar. “We komen onder de sterke paraplu van Paccar dat kwalitatief zeer hoogwaardige trucks verkoopt en produceert”, aldus Cor Baan, president-directeur Daf Trucks. Paccar behaalde in 1995 een winst van $253 miljoen op een omzet van $4,6 miljard. Over de eerste helft van 1996 zag de onderneming winst en omzet flink dalen. Er kwam een nettowinst uit de bus van $87 miljoen tegen $119 miljoen in de eerste helft van vorig jaar. De omzet daalde van $2,3 naar $2,1 miljard. Daf Trucks realiseerde over de eerste zes maanden van dit jaar een netto winst van f. 80,4 miljoen en een omzet van f. 1,47 miljard.

Cor Baan: “Samen hebben we meer innovatiekracht en technologische mogelijkheden.” Daf is onder andere geinteresseerd in de produktietechnologische kennis op het gebied van composiet materialen. “Bovendien krijgen we via het internationale netwerk van Paccar een uitgebreid scala van mogelijkheden, die wij zelfstandig niet zouden realiseren. We ke onze focus op Europa zodoende versterken.”

Paccar krijgt via Daf – het bod is f. 933 miljoen – een goede toegang tot Europa. Het Amerikaanse concern produceert vrachtwagens in vier bedrijven in de Verenigde Staten. Daarnaast heeft de onderneming de beschikking over productiefaciliteiten in Australie, Mexico en het Verenigd Koninkrijk (VK). De belangrijkste markt voor Paccar is Noord-Amerika. Daar heeft de onderneming een stijgend aandeel van meer dan 20% op de markt voor zware trucks. Verder is Paccar marktleider in Australie en Mexico. In Zuid-Afrika is het bedrijf met een marktaandeel van 20% eveneens een grote speler.

Daf is actief in landen als Belgie, VK en Duitsland. In het laatste land wist Daf Trucks Deutschland GmbH haar positie de eerste zes maanden van 1996 te verbeteren. Carl-Wolfgang Muller, directeur Deutschland: “We hebben ons voorgenomen om in 1996 zo’n 25% meer voertuigen te verkopen dan in 1995. Dit doel zal al voor het einde van de herfst bereikt zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels