nieuws

Toyota lost roetprobleem bij vorkheftrucks op

bouwbreed

Met de ontwikkeling van het microcomputergestuurde roetfiltersysteem DPF heeft Toyota het roetprobleem bij vorkheftrucks opgelost. Het DPF-systeem (Diesel Partikel Filter) is door Toyota exclusief ontwikkeld voor dieseltrucks uit de nieuwste 6-serie die modellen bevat in de klasse van 1,5 tot 3 ton. Het systeem wordt door importeur NIBM Intern Transport en Magazijntechniek BV ook als service-kit geleverd.

Met het DPF-systeem worden de roetdeeltjes opgevangen in een poreus keramisch lichaam dat de vorm heeft van een honingraat. Dit filter is vervaardigd van een materiaal met een extreem hoge effectiviteit waardoor 100% van de koolstofdeeltjes worden afgevangen. Metingen volgens de Bosch-methode hebben daarnaast uitgewezen dat met het DPF-systeem 0% BSU (Bosch Smoke Units) in de uitlaatgassen aanwezig zijn.

Roet vormt bij vorkheftrucks met dieselmotor nog altijd een belemmering als het gaat over schone uitlaatgassen voor binneninzet. Ook de katalysator weet geen weg met de vervuilende en bovendien schadelijke koolstofdeeltjes. De beste manier om het roetprobleem aan te pakken is om de roetdeeltjes in een filter op te vangen voordat ze de uitlaatpijp verlaten.

De opgevangen roetdeeltjes worden geregenereerd tot CO2.

Computergestuurd

De onderdelen van het DPF-systeem zijn volledig weggewerkt binnen het frame van de vorkheftruck. De hoeveelheid opgevangen deeltjes worden gemeten via sensoren, verwerkt via de Electronic Control Unit (ECU) en weergegeven op de diagnose-display. Ook het regeneratieproces wordt door de ECU bewaakt en gestuurd. Nadat de filterinstallatie is aangesloten op 220 Volt toont de display het verloop van het regeneratieproces en schakelt na voltooiing hiervan automatisch uit. De regeneratie duurt ca. een uur, waarna de heftruck weer een volle acht uur kan rijden. Dit in tegenstelling tot veel andere filtersystemen die met kortere intervallen werken.

Het DPF-systeem onderscheidt zich verder door een laag energieverbruik van 1,4 kW per regeneratiecyclus, en het absoluut schone resultaat. De bekende blauwe rook en de onaangename geur behoren met dit systeem tot het verleden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels