nieuws

Stille spoorbrug nog stiller dan gedacht

bouwbreed

De eerste geluidsarme spoorbrug in ons land, over de Nieuwe Vaart in het Friese Kuikhorne, is nog stiller dan gedacht. De ingenieurs hadden gedacht dat de brug net zoveel geluid zou produceren als een gewone spoorbaan. Maar de brug is zelfs twee decibel stiller.

Dat blijkt uit recente metingen van NS Technisch Onderzoek. De geluidarme brug is afgelopen zomer in gebruik genomen. Normalerwijs veroorzaakt passage van een trein over een stalen spoorbrug veel geluidsoverlast.

Het bijzondere aan de Friese brug is dat de spoorstaven zijn gegoten in een dempende laag van kurkrubber. De brugconstructie onder de spoorstaven is relatief zwaar uitgevoerd.

Vergeleken met conventionele stalen bruggen levert de brug een geluidsvermindering op van vijf tot tien decibel. Drie decibel minder is al een halvering van het geluid.

De brug is ontwikkeld door de stichting Stille Bruggen, een samenwerkingsverband van staalconstructiebedrijf Grootint, kunsttstoffabrikant Edilon en Holland Railconsult, het ingenieursbureau van NS. Volgens ir. Jelte Bos van NS-dochter Holland Railconsult is de ‘stille spoorbrug’ door aanpassing van de constructiehoogte geschikt te maken voor overspanningen tot 30 m.

Goedkoper dan beton

Het concept kan worden toegepast als langsligger in samengestelde bruggen met grote overspanning, of als beweegbare brug. Naar verwachting zal het stille brugconcept goedkoper uitvallen dan betonnen spoorbruggen, die nu nog veelal de voorkeur genieten vanwege het lage geluiddrukniveau bij treinpassage.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels