nieuws

Nieuwe glaskap voor Amsterdam CS

bouwbreed

In opdracht van NS Railinfrabeheer wordt tussen de twee gerenoveerde boogdaken van Amsterdam CS een glaskapconstructie gerealiseerd om ook de tussenliggende drie sporen te overkappen. Architect H.P. Bilsen van Holland Railconsult heeft bij het ontwerp gezocht naar een harmonieus evenwicht tussen de bestaande historische daken en de moderne techniek. De middenkap bestaat uit gebogen spanten van stalen buis, waartussen vakwerkliggers zijn aangebracht die met elkaar zijn verbonden door gordingen. Deze gordingen zijn met een speciaal ontwikkelde beglazing bekleed. Het systeem is ontwikkeld door glasdak-leverancier Brakel-Atmos BV uit Uden in samenwerking met aannemer Strukton Staalbouw en Holland Railconsult.

De lichtkap bestaat uit twee gesegmenteerde stroken van 340 meter lang en 7,30 meter breed. Deze stroken zijn opgebouwd uit horizontaal geplaatste aluminium glasroedeprofielen die met speciaal geperste kunststof gietstukken onder de stalen kokervormige gordingen worden geplaatst. In verband met de te verwachten sneeuwlast en het karakter van de bestaande kappen is gekozen voor toepassing van vierzijdig opgelegd draadglas met een dikte van 9 millimeter.

Omdat het station tijdens de bouw in gebruik moet blijven wordt de staalconstructie aan het uiteinde van het station op een plateau opgebouwd in delen van 12,5 meter. Met een onderliggend transportsysteem worden de delen steeds doorgeschoven. Op een naast gelegen plateau wordt de glasdakconstructie gemonteerd. In 28 cycli van twee en een halve dag schuift zo de constructie geleidelijk tussen de bestaande twee overkappingen. Eind oktober moet de glaskap gereed zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels