nieuws

MAN

bouwbreed

Een nieuw model kon bij MAN niet verwacht worden. Immers, de afgelopen drie jaar heeft MAN zijn complete bedrijfswagenprogramma vernieuwd en dat nu bestaat uit de F2000-, L2000- en M2000-serie. Met deze vernieuwing was een bedrag gemoeid van ruim een half miljard D-Mark.

Toch bleek er nieuws te over te zijn op de MAN-stand, al was het alleen maar het feit dat de enkele maanden uitgestelde uitlevering van bouwvoertuigen met gestuurde achteras binnenkort op gang gaat komen. Dit ondanks het feit dat de juridische touwtrekkerij met GINAF over die stuurbare starre as nog lang niet de wereld uit is volgens dr.Klaus Schubert, directielid van MAN.

Een van de technische vernieuwingen bij MAN was dat de middenklasser M2000-serie wordt uitgebreid met een 4 x 4 uitvoering. Het meeste nieuws zat in de F2000-serie. Deze serie wordt nu voorzien van een door MAN-dochter Steyr gebouwde, nieuw type motorrem van het type EVB (Exhaust Valve Brake). Daarnaast ke de F2000 typen met EDC-motoren nu worden voorzien van een startonderbreker. Bij deze typen kan nu ook de Eaton SAMT-B semi-automatisch geschakelde transmissie worden ingebouwd.

Ook MAN maakt steeds meer gebruik van elektronica. De nieuwste ontwikkeling is de ‘Autocheck’. Dit on-board diagnosesysteem dat niet alleen storingen opspoort maar ook de meeste voertuigfuncties voortdurend controleert. Het systeem wordt uiteindelijk gekoppeld aan een boordcomputer waarin de gehele elektronische huishouding wordt gecentraliseerd.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz had voor zijn presentatie een complete hal nodig die een vloeroppervlak had van 13.000 m2. De meeste aandacht ging uit naar de nieuwe Actros. Een wegreus met motorvermogens van 230 tot 420 kW en gebouwd volgens de laatste stand der techniek. Zo is volgens de fabrikant het brandstofverbruik van deze truck met 7 procent verminderd, de service-intervallen meer dan verdubbeld, terwijl de levensduur van de aandrijftrein met zeker 30% is toegenomen.

Nieuw bij deze vrachtwagen was ook het ‘Telligent’ remsysteem met schijfremmen rondom en waarmee de remweg bij autoweg-snelheid met een vrachtwagen-lengte wordt verminderd.

Een wereldprimeur was de introductie van de Vario, een bestelwagen in de klasse van 4,8 tot 7,49 ton toelaatbaar totaalgewicht. Deze opvolger van de Ecovan (T2) wordt gekenmerkt door een gewijzigd front en tal van technische verbeteringen.

De gebruiker heeft nu de keus uit twee moderne dieselmotoren. De lichtste is een 2,9 liter direct-ingespoten vijfcilinder met turbolading die een vermogen levert van 90 kW(122 pk). Daarnaast is er de OM 904 LA viercilinder met elektronische dieselregeling en PLD-inspuittechniek. Deze motor levert 100 kW (136 pk) en een maximum koppel van 520 Nm. Deze motor behoeft slechts om de 45.000 km een servicebeurt.

De Vario heeft geventileerde schijfremmen rondom en is leverbaar in wielbases die varieren van 3.150 tot 4.800 mm. Het GVW varieert van 3,5 tot 7,5 ton, bij een nuttig laadvermogen tot 5 ton. De aanhangergewichten varieren van 2,2 tot 7,0 ton.

Volvo

Het belangrijkste nieuws bij Volvo was de introduktie van de nieuwe lichte truck FLC welke bestemd is voor het grootste Europese marktsegment: de 7,5 tons klasse. Met de nieuwe FLC , de ‘C’ staat voor city, concentreert Volvo zich verder op zijn kernactiviteiten en breidt zijn programma naar beneden uit, daarmee zijn positie op de Europese markt.

De Volvo FLC heeft dezelfde cabine als de FL6 en is goed voor een GVW tot 7.800 kg. Het eigen gewicht van de rijklare auto ligt rond de 3.100 kg.

De motor in de FLC is een viercilinder motor met een vermogen van 135 pk; de type-aanduiding is Volvo D4A en voldoet aan de Euro II emissienormen. De auto is uitgerust met een vijfversnellingsbak. De achteras is leverbaar met vijf verschillende overbrengingsverhoudingen tussen 4,11 en 5,29. Tot de standaaruitrusting behoren schijfremmen. ABS is op wens leverbaar.

Volvo heeft een geheel nieuw chassis voor de FLC ontwikkeld, met een framebreedte van 858 mm. De vervoerder/eigenvervoerder heeft de keus uit wielbases tussen 2.800 en 5.200 mm. Het chassis is alleen leverbaar in 4 x 2 configuratie. De maximale belasting van de vooras bedraagt 3.200 kg, de achteras kan 5.200 kg hebben.

Voor de achteras biedt Volvo de keus uit drie veersystemen: luchtvering, paraboolveren en conventionele

bladvering.

Mitsubishi

Bij Mitsubishi presenteerde men de nieuwe L400. Deze compacte besteller is een aanvulling op het programma bedrijfswagens van Mitsubishi.

De L400 is leverbaar in verschillende varianten, op een korte of lange wielbasis. De lange wielbasis is zeer geschikt voor de opbouw van een dubbele cabine. De korte wielbasis komt goed tot zijn recht binnen de bebouwde kom. Beide versies (Canter FB en Canter FE) zijn uitgerust met met een nieuwe 2,5 liter turbodieselmotor die meer vermogen levert (64 kW).

Naast het nieuws uit de L-serie kwam Mitsubishi met een geheel vernieuwde Canter. Zo hebben beide series van deze lichte vrachtwagen, met GVW’s van 3.500 tot 6.000 kg een compleet nieuwe cabine gekregen. Deze valt direct op met zijn afgeronde hoeken en nieuw gevormde portierruiten waardoor niet alleen een beter zicht op de weg maar ook naast de wagen is ontstaan. De cabinedeuren worden nu, om de duurzaamheid te vergroten uit een stuk staal geperst.

Scania

De Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania bracht ook flink wat nieuws op de I.A.A.

Voor de bouwmarkt was er het feit dat de bekende Scania torpedoneus nu ook wordt toegepast in de nieuwe 4-serie. Van de jaarproduktie torpedotrucks die ca. 1200 bedraagt wordt ongeveer de helft in de bouwsector afgezet.

Niet onvermeld mag blijven dat Scania een elektronisch geregeld remsysteem met schijfremmen op alle wielen heeft ontwikkeld. Deze schijfremmen zorgen voor een groter vertraging en zijn minder gevoelig voor fading. In dit nieuwe systeem geeft een indicator op dashboard de slijtage van de remvoeringen aan.

Iveco

Om aan de concurrentie, vooral Mercedes en Volkswagen, het hoofd te bieden heeft Iveco zijn Daily-programma herschikt. Zo zijn er een aantal goed in de markt liggende versies er uit gelicht en worden nu Als Basic op de markt gebracht tegen een prijs die concurrerend is.

Het scheelt de bestelwagens echter wel in uitrusting. Zo hebben de Basic-typen geen stuurbekrachtiging en zijn alleen leverbaar met enkellucht achter. Daarbij is de cabine enigszins uitgekleed.

Naast de Basic-modellen heeft men de Classic modellen die wat meer specificatie-vrijheid bieden en als zodanig de opvolgers genoemd ke worden van de Daily/Turbodaily.

Al deze typen worden geleverd met nieuwe motoren die voldoen aan de Europese emissie-eisen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels