nieuws

Demag bouwt ’s werelds sterkste rupskraan

bouwbreed Premium

Ruim 750 gasten uit de internationale kranenwereld waren afgelopen week tijdens een tweetal kraandagen bij Mannesmann Demag te Zweibrucken getuige van de introductie van drie nieuwe kraanmodellen. Een belangrijk hoogtepunt vormde tevens de overdracht van de Demag CC 12600 aan Pirson Montage Hainaut S.A. een gemeenschappelijke onderneming van de Nederlandse en Belgische kraanbedrijven Van Seumeren BV International BV en Pirson Montage SA. Met een hijsvermogen van 1600 ton bij 22 meter vlucht gaat deze machine door voor ’s werelds sterkste verrijdbare rupskraan.

Meer nog dan bij de feestelijke opening medio 1993 van de Wallerscheid fabriek, onder de rook van Zweibrucken, hadden kraanlieden uit de gehele wereld gehoor gegeven aan de uitnodiging van Demag voor de presentatie van een aantal nieuwe en recent aan het leveringsprogramma toegevoegde kraanmodellen.

Na de AC 95, AC 155 en AC 205 waren het thans de typen AC 75 en AC 150, respectievelijk een 25 tons en 50 tons kraan, die als nieuwe producten de fabriek uitrolden. Daarmee deed Demag zijn belofte gestand in deze fabriek in drie jaar tijd een viertal kranen te ontwikkelen in de klasse beneden de 100 ton hijsvermogen.

De AC 535, een zesassige 180 tons telescoopkraan, gebouwd in de Demag fabriek te Bierbach sloot de rij nieuwkomers.

Twee 50-tonners

Met de AC 75, waarover in deze kolommen reeds eerder uitvoerig werd geinformeerd, brengt Demag een compacte twee-assige 25 tonner. Deze kraan heeft ten opzichte van de drie zwaardere modellen in deze machinelijn als enige slechts een cabine op het chassis voor zowel de besturing van de onderwagen als de kraanbovenbouw.

De keuze voor een cabine is van invloed geweest op de giekconstructie die in transportpositie niet horizontaal ligt maar naar voren sterk helt. Door de schuine ligging wordt de kraanbestuurder bij vervoer over de weg, zicht naar rechts geboden over de giek heen. Met de volautomatische aandrijving bereikt de AC 75 een maximale rijsnelheid van 85 km/h. Ondanks zijn geringe afmetingen heeft deze 25 tonner respectabele giekafmetingen. Met vier telescoopdelen komt de machine tot maximale haakhoogte van 25 meter. Een standaard meegeleverde tweedelige giekverlenging voegt hier nog eens 13 meter aan toe. Bij een dergelijke gieklengte hijst de AC 75 op een vlucht van 13 meter nog 1,7 ton.

Met de AC 150 wordt door Demag een gemodificeerde uitvoering gebracht van de eerder gelanceerde 50 tonner AC 155. Het nieuwe model komt qua prestaties nagenoeg overeen met zijn voorganger, maar kreeg een andere aandrijfmotor. Deze Perkins watergekoelde zescilinder levert met 205 kW (279 pk), 8 kW minder dan de Perkins diesel in de AC 155.

Ook de rij-afmetingen van beide modellen komen op enkele centimeters na overeen. De belangrijkste verschillen tussen de AC 150 en AC 155 zijn te vinden in de onderwagen. In tegenstelling tot de AC 155 die beschikt over een 6 x 4 x 6 onderwagen, koos Demag voor de nieuwe AC 150 voor een 6 x 4 x 2 onderstel. De draaikrans van de kraanbovenbouw die bij de AC 155 precies tussen de beide achterassen ligt bevindt zich bij AC 150 direct boven de middelste as. Beide 50 tons kraanmodellen AC 150 en AC 155 worden naast elkaar leverbaar. In deze klasse biedt Demag derhalve met de AC 150 een uitvoering met enkele stuuras voor en twee starre assen achter en met de AC 155 een zeer wendbare machine met drie gestuurde assen. Het mag duidelijk zijn dat het prijskaartje aan de nieuwe AC 150 een ander bedrag vermeldt dan die van de inmiddels beproefde AC 155. Daarover kan Demag importeur Van der Spek Vianen BV meer meedelen.

Hekkensluiter in de rij nieuwe kranen was de AC 535 een 180 tons telescoopkraan op standaard 6-assige onderwagen in de uitvoering 12 x 6 x 8. Beide voorassen zowel als de twee achterste assen zijn stuurbaar en ke tegengesteld of gelijkgericht draaien. Deze 72 ton zware machine kreeg een Daimler Benz achtcilinder dieselmotor van 405 kW (550 pk) voor de rij-aandrijving. Voor de hydrauliek van de kraanfuncties zorgt een separate viercilinder Daimler Benz dieselmotor die bij 2200 omw/min een vermogen levert van 124 kW (169 pk). Demag biedt bij dit model ook keuze voor een 12 x 8 x 8 uitvoering.

De AC 535 is tevens leverbaar op 5-assige onderwagen in de uitvoering 10 x 6 x 8. In plaats van twee middenassen, heeft dit chassis achter het knikpunt een enkele starre as. Het machine gewicht van dit kraanmodel bedraagt 60 ton. De afmetingen zijn verder identiek. Volledig opgetuigd, dat wil zeggen met 55,2 meter hoofdmast plus 38,5 meter vakwerk opzetgiek meet de AC 535 onder de haak 93,7 meter.

Bij een dergelijke gieklengte pakt deze 180 tonner op een vlucht van 70 meter nog 1,2 ton.

Demag CC 12600

De presentatie van de drie nieuwe Demag kranen mocht dan bij velen een grote belangstelling genieten, de zware rupskraan CC 12600 die Demag op het fabrieksterrein te Bierbach had opgesteld ontlokte bij menig bezoeker de nodige kreten van verbazing. Onder getuige van vele klanten uit de industrie en bouwwereld, die beide bedrijven naar Zweibrucken hadden vergezeld, werd vorige week vrijdag door Demag de CC 12600 aan Van Seumeren Holland BV en het Belgische collegabedrijf Pirson overgedragen.

Beide kraanbedrijven investeerden in deze gigantische, 4000 ton zware machine gezamenlijk een bedrag van f. 25 miljoen. Geconstrueerd op een 16,8 meter lange rupswagen is de

CC 12600 in zijn soort de grootste rupskraan die ooit werd gebouwd. Van Seumeren die gaat zorg dragen voor de exploitatie van deze machine heeft bij de ontwikkeling ervan een belangrijk aandeel gehad.

Voor zowel de kraanafmetingen als de hijsprestaties kan bij deze Demag slechts in superlatieven worden gesproken.

Zo is de giek op te bouwen tot een haakhoogte van ruim 234 meter en bedraagt het geinstalleerd motorvermogen niet minder dan 1215 kW. Het grootste hijsvermogen ligt rond de 2000 ton. Op vier hydraulisch aangedreven lieren is in totaal 6,8 kilometer hijskabel geinstalleerd.

Om de kraan zo compact mogelijk te houden is voor het contragewicht achter de kraan een aparte ballastwagen geconstrueerd die tijdens de hijswerkzaamheden bij het zwenken van de kraan meerijdt. Voor het vervoer van de rupskraan over de weg zijn ruim 170 trucks met oplegger nodig. Het zwaarste machinedeel weegt ca. 60 ton.

Van Seumeren gespecialiseerd in horizontaal en verticaal transport werkt wereldwijd op pobasis in de pertrochemie, offshore, utiliteitsbouw en bouw van centrales. De CC12600 wordt voor zijn eerste klus naar Lippendorf verscheept waar de machine voor een periode van 10 maanden gaat assisteren bij de nieuwbouw van een elektriciteitscentrale. Onlangs nog kocht Van Seumeren een Twin Ring rupskraan aan met een hijscapaciteit van 1700 ton, terwijl tezamen met de Belgische onderneming Scaldis een hefvaartuig met twee kranen werd aangekocht. Dit schip, de Rambiz, heeft een hefvermogen van 4000 ton.

Henk de Vreede

De tot een hoogte van ‘slechts’ zeventig meter opgebouwde giek van de Demag CC 12600 vervaagt in de ochtendnevel rond het fabrieksterrein te Bierbach. Op de voorgrond de 4,5 meter hoge ballastwagen die bij het zwenken met de kraan meerijdt.

Twee speciaal voor de CC 12600 gebouwde enorme hydromotoren verzorgen de rijbeweging van deze rupskraan. De onderwagen heeft een breedte van 12,2 meter en een rupslengte van 16,8 meter. De bovenzijde van de rups bevindt zich op een hoogte van 3,4 meter.

Reageer op dit artikel