nieuws

Waalbrug: belangrijke stap naar file-arme A2

bouwbreed

Wie aan Zaltbommel denkt, ziet vooral het schrikbeeld van kilometerslange files op de A2 voor zich. Het afgelopen jaar spande zelfs de kroon: in totaal liefst 672 files voor de veel te smalle Waalbrug uit november 1933. De beloning voor het dagelijks passeren van ongeveer 90.000 auto’s is al jarenlang de onbetwiste eerste plaats in de file-top-20.

De opening donderdag van de Nieuwe Waalbrug bij Zaltbommel zal het fileleed op de A2 zeker verzachten, maar de eerstkomende jaren nog niet oplossen. Pas over twee jaar is het met de grootste overlast gedaan als de weg, onder meer tussen Deil en de Lekbrug bij Vianen, twee keer drie rijstroken breed is geworden.

Dan gaat ook de Nieuwe Waalbrug van twee keer twee naar twee keer drie rijstroken. In de spitsuren stond het verkeer de laatste jaren zowel in de richting Utrecht als in de richting Den Bosch bij Zaltbommel muurvast, met een gemiddelde filelengte van 3,7 kilometer in zuidelijke richting en 4,1 kilometer in noordelijke richting.

Nog lang niet klaar

Voor de aannemerscombinatie Tuikom (Philip Holzmann en Verenigde Heijmans Bedrijven) is het na de bouw van de Nieuwe Waalbrug (in veertig maanden klaar, totale kosten f. 265 miljoen) nog lang niet gedaan met het werk aan de A2. De files voor Zaltbommel richting Utrecht schuiven door naar het knooppunt Everdingen (nu al toppositie in de file top-20) en naar de Lekbrug bij Vianen.

De bouw van een tweede Lekbrug voorziet in de oplossing van dit probleem. In de richting Den Bosch komt de automobilist de knelpunten Hedel en Empel tegen. Rijkswaterstaat heeft de plannen voor de aanpak aldaar al klaarliggen.

Tuibrug

Rijkswaterstaat koos bij Zaltbommel voor een zogeheten symmetrische tuibrug, omdat bij deze constructie geen pijlers in de vaargeul nodig zijn die de scheepvaart ke hinderen.

De Nieuwe Waalbrug is gebouwd van beton. Dat bleek bij aanbesteding goedkoper dan bouwen in staal of in een combinatie van beton en staal. Het is de eerste keer in Nederland dat een overspanning van ongeveer een kilometer lang (978 meter) en 34 meter breed in beton is uitgevoerd. De brug hangt aan 120 tuikabels, die worden gedragen door vier pylonen van 63 meter hoog. De bouw begon op 14 september 1992. Volgens berekeningen kan de brug het verkeersaanbod tot het jaar 2015 zonder problemen verwerken. De oude Waalbrug uit 1933 wordt volgend jaar gesloopt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels