nieuws

Ontspanning en inspanning tegelijk op Vakantiebeurs

bouwbreed

China, Gambia en Uzbekistan zijn de nieuwkomers dit jaar. En Zuid Afrika mag ook weer. Dichterbij wisten Groot Brittannie, Turkije en Italie vorig jaar veel meer toeristen te trekken. Maar luxe kampeervakanties naar Frankrijk zijn ook nog steeds in. Een verhaal over cijfers en trends over vakantie. Ontspanning en inspanning tegelijk op de Vakantiebeurs.

China maakt ineens een groei door. Bij diverse reisorganisaties die zich op verre reizen hebben gespecialiseerd is het aantal reizen naar China drastisch uitgebreid. Monique Goossense van Baobab-reizen weet er geen goede verklaring voor: “Er is meer vraag naar daarom hebben we ons aanbod uitgebreid naar vier reizen China.”

De zijderoute en alle landen die op die route liggen zoals bijvoorbeeld Uzbekistan en Mongolie blijken aan populariteit te winnen. Een andere nieuwkomer die plotseling blijkt aan te slaan is Gambia. Voor onder de duizend gulden kan worden geboekt voor een vakantie naar deze staat in West-Afrika. Lage prijzen, chartervluchten en pr-campagnes van regeringen blijken wel degelijk van invloed te ke zijn op het boekingsgedrag.

De wereld is groot

Toch zal het nog heel lang duren voordat dit soort verre bestemmingen in de top tien verschijnen. Bijna een kwart miljoen Nederlanders bezoekt de Verenigde Staten. Al jarenlang is dat de onbetwiste nummer 1 voor de verre bestemmingen (zie tabel rechtsonder). Maar verre bestemmingen zijn zonder enige twijfel in opkomst. ‘De wereld was nog nooit zo groot’ is ook niet voor niets het motto van de vakantiebeurs 1996.

Verre reizen mogen dan winnen aan populariteit, maar in de praktijk gaan de meeste mensen op vakantie in Nederland. Van de buitenlandse bestemmingen is Frankrijk nog altijd nummer 1 (zie tabel rechtsboven). Een op de vijf Nederlanders brengt de vakantie door bij deze zuiderburen. Ook de landen rond de Middellandse Zee blijven trekken. Honderdduizenden trekken ieder jaar richting Spanje, Italie, Griekenland en Turkije. Griekenland bleek vorig jaar een stuk minder mensen te trekken dan anders (zie tabel links).

Afwisseling

Steeds meer mensen willen afwisseling; een combinatie van avontuur, actie en ontspanning. “Mensen willen een stuk wandelen of fietsen en de jungle in en raften en een stukje cultuur. De kunst is om rondreizen aan te bieden met al die verschillende elementen”, aldus Grietje Goedkoop, van Sindbad reizen.

Een andere trend is reizen rond een thema: “Culinaire arrangementen, een trektocht met sledehonden, diepzeeduiken of wandelen langs een vulkaan; de wensen van vakantiegangers worden steeds specialistischer en de operators proberen daar op in te spelen”, aldus Beelaerts van Blokland, commissaris van de Koningin te Utrecht bij de officiele opening van de vakantiebeurs.

“Nederlanders gaan nog steeds massaal op vakantie. Bijna 70 procent van de Nederlanders trekt er op uit en bijna de helft zet nog steeds zon, zee en ontspanning hoog het vaandel.”

“We geven met z’n allen – 18 miljard per jaar uit aan vakantie. In sommige gebieden is de bevolking voor 80 procent afhankelijk van het toerisme. Of dat nou zo’n gezonde ontwikkeling is, blijft de vraag, maar het is wel duidelijk dat we met op vakantie gaan een bijdrage leveren aan de economische groei van ontwikkelingslanden.”

De Vakantiebeurs is nog tot en met zondag 14 januari te bezoeken in de Jaarbeurshallen te Utrecht. Toegangsprijs – 17,50.

Verre reizen zijn in opkomst en spreken nog altijd het meest tot de verbeelding; exotische bestemmingen en exotische bouwwerken zoals bijvoorbeeld in India de Taj Mahal (links) en het ‘Pink palace’ in Jaipur waar vroeger de harem van de marahadja verbleef (rechts) en op Java de Borubudur (boven) .

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels