nieuws

Bouw Parijse metrolijn na grondverzakking stilgelegd

bouwbreed

De Franse spoorwegen hebben de bouw gestaakt van de metrolijn Eole, die in Parijs op 30 meter onder de grond het treinstation Saint-Lazare moet verbinden met het treinstation Gare du Nord. Reden van deze beslissing is een grondverzakking die zich in december jl. heeft voorgedaan op het trace van de tunnel.

Twee blokken met woningen moesten in allerijl worden ontruimd, omdat de muren begonnen te scheuren. De fundamenten van de woningen zijn inmiddels met 250 m3 beton geconsolideerd. De voorgevels worden met balken bijeengehouden, om instorting te voorkomen. Het is onwaarschijnlijk dat de bewoners ooit in hun huizen zullen terugkeren.

Het graafwerk is een kilometer voor het eindpunt gestaakt. Het is de bedoeling dat de nieuwe tunnel in 1998 het oosten van de Parijse regio verbindt met de westelijke kant. Reizigers op het Gare du Nord zullen dan in drie minuten in het centrum van de stad ke geraken. Geologen en andere experts onderzoeken de bouwput opnieuw. De betrokken bouwbedrijven (DG Chantier en Bachy) hebben met radar en sonar de grondlagen van mergel en kiezels onderzocht tot op 50 meter diep.

Experts van de rechtbank willen aantonen dat het instorten van de woonblokken is veroorzaakt door de trillingen van de graafmachine. De bouwmaatschappijen zeggen van hun kant dat een vrachtwagen, die over een verroeste brug rijdt, er niet de schuld van mag krijgen, als de brug net op dat moment instort.

Aanpassing

DG-Chantier verwacht niet dat het ongeluk op de Eole-lijn in een groot proces zal resulteren. “De spoorwegen hebben er baat bij de werkzaamheden zo vlug mogelijk af te maken”, aldus een woordvoerder van de constructeur. “Elk jaar verzakt de grond in Parijs op verschillende plaatsen zonder dat er van graafwerkzaamheden sprake is. Onze graafmachine heeft zich telkens aan de druk op het schild aangepast. Het was de veiligste manier om te graven.”

De grote graafmachine is evenwel niet de enige die voor de werkzaamheden is ingezet. Kleinere, minder zorgvuldige machines, bediend door een man hebben de verbindingstunnels gegraven en in verschillende straten ook voor scheuren in woonhuizen gezorgd.

Gatenkaas

De grondverzakkingen in de Franse hoofdstad zijn veelal de oorzaak van door de eeuwen heen uitgevoerde graafwerkzaamheden. Geen stad ter wereld heeft onder zijn trottoirs zo’n gangencomplex. De Romeinen hebben als eersten in steen gebouwd en steengroeven geexploiteerd. Behalve de open steengroeven rondom de stad werd er onder het stadscentrum ook steen gedolven; sinds 1860 wordt er onder Parijs niet meer gegraven.

De steengroeven onder Parijs zijn in totaal 300 km lang. Even onder het wegdek bevinden zich de rioleringstunnels, waarbij aan het begin van de eeuw kilometers tunnel voor de bouw van de metro (25 m onder de grond) werden gevoegd; Parijs is een grote gatenkaas.

Oude gasleidingen op 5 tot 10 m onder de grond, springen regelmatig als gevolg van een grondverzakking en veroorzaken zeer dramatische ontploffingen. De stad is de enige ter wereld die er een inspectie voor ondergrondse steengroeven op na houdt. Hoe goed deze zich ook van zijn taak kwijt, telkens doen zich ongelukken voor, omdat oude steengroeven nog niet in kaart zijn gebracht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels