nieuws

Aanleg baan Beek stuit op juridische problemen

bouwbreed Premium

Een vervroegde aanleg van de nieuwe oost-westbaan op Maastricht Aachen Airport (luchthaven Beek) stuit op fikse juridische problemen. De samenwerkingsplannen van de luchthavens Schiphol en Beek om niet in 2004 maar in 2001 al met nachtvluchten te beginnen, vereisen mogelijk een speciale wet “die nogal ingrijpt in het Nederlands wettelijk systeem”. Dit blijkt uit een vertrouwelijk advies van de landsadvocaat aan het kabinet.

Het kabinet heeft nog geen standpunt ingenomen over het advies. De ministerraad worstelt al jaren met de uitbreiding van de luchthaven. Een nieuwe baan, waarmee de Kamer al eind 1994 instemde, is alleen rendabel als er ook ’s nachts gevlogen mag worden. De betrokken ministers zijn het echter nog steeds niet eens over de hoeveelheid nachtelijke vluchten, de periode waarin er ’s nachts gevlogen kan worden en met welke vliegtuigen.

Om uit de impasse te raken werd Schiphol gevraagd of samenwerking met Beek tot de mogelijkheden zou behoren. De luchthavens zien daarvoor goede kansen, maar nachtvluchten blijven onvermijdelijk. Bovendien zou er vanaf de eeuwwisseling al ’s nachts gevlogen moeten worden. De nieuwe baan is waarschijnlijk echter pas rond 2004 klaar en nachtvluchten op de bestaande baan vanaf 2000 zijn voor minister De Boer van Milieu onbespreekbaar.

Reageer op dit artikel