nieuws

Devco dreigt Laakhaven braak te laten liggen

bouwbreed Premium

“Het is heel eenvoudig. Kan ik in de Haagse Laakhavens geen woningbouw realiseren dan heb ik een tekort van zeven tot acht miljoen gulden. In dat geval, en ik zeg dit niet als dreigement, ontwikkel ik er niets. Dan laten we het gewoon braak liggen.”

A. van Doorn, directeur van Devco Nederland is het zat. De projectontwikkelaar ergert zich aan de in zijn ogen tendentieuze berichtgeving over de weerstand tegen de plannen om het toekomstige bedrijvengebied met duizend woningen te versterken. “Iedereen galmt elkaar na zonder te weten waar het nu echt om gaat.”

De poontwikkelaar heeft de afgelopen weken tandenknarsend moeten toezien hoe de ene organisatie struikelend over de andere zich tegen de ideeen van de Haagse wethouder van economische zaken Rob van de Laar keerde. De VVD-wethouder presenteerde deze zomer aangepaste plannen voor de bedrijvengebieden Laakhaven Centraal en West.

Logische keuze

Het vinden van huurders voor de kantoren op de twee deelgebieden ging zo moeizaam dat Van de Laar deze in overleg met de marktpartijen heeft geschrapt. Hierdoor is in het totale gebied ruimte ontstaan voor de bouw van bij elkaar duizend woningen.

Volgens Van Doorn, die al meerdere jaren aan de plannen heeft gewerkt, is dat een volstrekt logische keuze. “Er is geen belangstelling voor kantoren in dat deel. Dan is het volstrekt logisch dat de prioriteit van kantoorvestigingen bij het station Hollands Spoor komt te liggen.”

Devco is actief in Laakhaven Centraal en realiseert daar de bedrijfsruimte voor onder andere de bouwmarkten. Van de 1000 woningen neemt Devco er 400 sociale huurwoningen voor z’n rekening. “Contractueel moet ik”, zo benadrukt Van Doorn, “17.000 m2 aan bedrijfsruimte en 34.000 m2 kantoren realiseren. In het nieuwe voorstel is sprake van 47.000 m2 bvo. Bijna een verdiedubbeling dus. Het plan voor 400 woningen gaat dus helemaal niet ten koste van het aantal vierkante meters bedrijfsruimte.”

Argument

Met dit argument slaat de Devco-directeur terug naar de tegenstanders die eenstemmig riepen dat de komst van woningbouw ten koste gaat van bedrijfsruimte. “Voorwaarde is dat werken en wonen elkaar niet in de weg zitten. Hiermee is bij de plannen terdege rekening gehouden. Gescheiden parkeren, laden en lossen voor woningen en bedrijven zijn in het plan opgenomen. Maar dat weten ze niet, omdat ze het plan niet kennen.”

Met “ze” doelt de poontwikkelaar op de lange lijst van tegenstanders van de plannen waarop naast de Haagse politiek ook het bedrijfsleven in de vorm van de bedrijvenvereniging Binckhorst-Laakhaven, de Kamer van Koophandel Haaglanden en de Haagse afdeling van MKB Nederland prijkt. Buitengewoon boos is Van Doorn op de Bedrijvenvereniging Binckhorst-Laakhaven “waar ik nota bene nog zelf lid van ben ook”. “Met name de secretaris, P. de Borst, laat zich uit in termen als zou ik mijn ondernemersrisico op de gemeenschap willen afwentelen.”

Vervanging nodig

“Ik verdien geen stuiver aan die woningen. Wel maken ze de ontwikkeling van het totale po mogelijk. Het mag duidelijk zijn dat ik een vervanging moet hebben voor het niet doorgaan van de kantoren, anders zit ik met een gat van zeven tot acht miljoen gulden. En als iemand nu roept ‘dan maak je er bedrijfsvestiging van’ dan zeg ik heb jij ooit een bedrijf op zes hoog zien zitten? Maar het is simpel hoor. Dan laat ik het gewoon braak liggen. De bedrijven waar ik een contract mee heb breng ik wel elders onder. Maar ik ben niet de enige die er geld verliest. Ook de gemeente Den Haag doet dat dan. En dan praten we wel over gemeenschapsgeld.”

Reageer op dit artikel