nieuws

Uitgehuwelijkt aan rijke bruidegom…. NS-dochter Articon zoekt expansie in het buitenland

bouwbreed Premium

BV Articon is naarstig op zoek naar een nieuwe aandeelhouder. Eind dit jaar begin volgend jaar wil de huidige eigenaar, de Nederlandse Spoorwegen (NS), de onderneming vervreemden. Het is de enige manier om de overlap binnen het NS-concern met de andere bouwadvies-dochter, Holland Railconsult, te voorkomen. Tevens krijgt Articon zo de kans om nationaal en internationaal te groeien. Want Rein Sirre, algemeen directeur, heeft grootse plannen.

In het jaarbericht 1995 staat de directie van Articon niet stil bij de ophanden zijnde afstoting door de NS. Sirre wil op zijn hoofdkantoor in Amersfoort over dit proces weinig tot niets kwijt. “Het zal moeten gaan om een partij met geld, die ook nog eens onze internationale aspiratie kan helpen waarmaken en geen overlappende activiteiten heeft met ons,” zegt hij met grote stelligheid en laat het daarbij. Gissen doet hij niet. “In de nieuwe combinatie moet een plus een minimaal twee zijn. We hebben nu lol in het werk wat we doen en samen met de nieuwe aandeelhouder moeten we nog meer lol hebben in het werk. Een MBO is uitgesloten dat kost tijd en geld. Vooral het feit dat we in hoog tempo willen verbreden noopt ons om te zien naar een overname. “

Aan het proces van afstoting wordt al geruime tijd gewerkt. Van de NS kan een hoop worden gezegd, maar ondernemingen die de moeder verlaten worden niet zonder meer op de markt gekieperd. Articon, ooit voortgekomen uit NV Spoorwegopbouw, is vorig jaar versterkt met Elektrotechniek – Signalering en Energievoorziening (E-S en E) en daarnaast kreeg men de bijbehorende lopende opdrachten mee. “Uit de bestaande beheersorganisatie van de NS zijn we in 1994 begonnen om E-S en E te ontvlechten. NS-medewerkers konden solliciteren op zestig vacatures en dat is een succes geworden. In zulke processen kun je mensen niet dwingen over te stappen. We hebben E-S en E nodig om grote integrale infra-opdrachten aan te ke. Onze bestaande activiteiten waren tot die tijd beperkt tot civiele techniek en architectuur/pomanagement, dat was te smal.”

Groei resultaat

Door de opbouw van een derde specialisatie – Jaarbericht 1995: ‘omne trinum perfectum’ – is de omzet opgelopen van f. 33 naar f. 48 miljoen. Met deze omzet prijkt de onderneming op de twaalfde plaats in de jaarlijkse Top 50 van het Technisch Weekblad. Het netto bedrijfsresultaat ontwikkelde zich van f. 2,4 naar f. 3,6 miljoen. In verhouding presteert Articon aanzienlijk beter dan zijn grotere zuster Holland Railconsult. De omzet en bedrijfsresultaat stonden bij dit NS-onderdeel onder druk en haalden respectievelijk een niveau van f. 145 miljoen en f. 4,7 miljoen, dat laatste betekent een daling van f. 2,6 miljoen. Sirre: “De derde specialisatie heeft eigenlijk gelijk goed bijgedragen aan het resultaat. Dat kwam deels omdat ze opdrachten mee hadden genomen en nieuwe binnen konden halen.”

Het zoeken van de geschikte nieuwe aandeelhouder is in handen gegeven van een bureau. “Want ik moet ook nog eens een bestaand bedrijf runnen,” zegt Sirre nuchter. “Zo moet onze omzet toch meer in evenwicht gaan komen. Op dit moment komt 75 procent uit de NS. Een verdeling van 50/50 zou mooi zijn. Ook hier zullen we samen met een nieuwe aandeelhouder hard aan werken. Erg belangrijk daarbij is dat we onze bestaande klanten goed blijven bedienen.”

Het zoeken naar nieuwe klanten zal niet makkelijk verlopen. Want de bezadigde wereld der ingenieurs is mede onder invloed van Europese aanbestedingsregels fors door elkaar gerammeld. Veel opdrachtgevers zijn overheden en die moeten hun advies Europees aanbesteden. Net als de heren aannemers wordt er ook in deze beroepsgroep steen en been geklaagd over wijze waarop dat gebeurt. Jaarbericht Articon: ‘….Het is zorgwekkend dat zo veel partijen zo veel moeten investeren om in aanmerking te komen voor zelfs relatief kleine projecten….. De selectiecriteria voor opdrachten zijn bovendien vaak onduidelijk en dikwijls weinig relevant, uniformiteit ontbreekt en deelnemers hebben een lage scoringskans…’

Sirre haast zich, net als zijn concurrenten, erbij te zeggen dat er niks mis is met het feit dat poen Europees op de markt worden gebracht. “Maar een Europese besteding kost tezamen aan alle betrokken partijen al gauw een paar ton, doordat er vaak 50 tot 100 inschrijvers zijn. Rijkswaterstaat heeft ons probleem onderkend en heeft elf vaste bureaus geselecteerd. Zij hoeven dan geen voorselectie te doen en wij worden de komende drie jaar in een bepaalde frequentie gevraagd om mee te doen.”

Het feit dat bureaus als Articon veel opdrachten krijgen van overheidsdiensten is een bedreiging. Sirre is als de dood dat de overheid net als in de jaren tachtig komt met bestedingsbeperkingen. Gezien de politieke belangstelling voor infrastructuur zal dat niet snel gebeuren.

Naar buitenland

Ondanks dit gesomber ziet Sirre de toekomst van zijn bedrijf positief in. “De nieuwe vervoerspartijen, die naast de NS treindiensten aanbieden als Lovers en VSN zullen zeker behoefte hebben aan onafhankelijke adviezen. Daarnaast liggen er kansen als het gaat om contra-expertise voor gemeenten die liggen aan nieuwe spoortrajecten.”

U blijft dus is een straal van 200 meter van het loket werken?

“Duidelijk is dat onze wortels liggen op de knooppunten van openbaar vervoer. Maar civiele technieken, architectuur en pomanagement ke ook op Vinex- en andere gebieden worden ingezet. Voor Volker Stevin doen wij de engineering voor de tunnel van het nieuwe woongebied Sijtwende in Voorburg en Rijkswaterstaat gebruikt onze diensten bij de aanleg van veertien kunstwerken in Rijksweg 4 tussen Rijswijk en Leiden. Onze architecten, de subtop van Nederland, winnen regelmatig in competitie van grote namen. Daarnaast ke we onze tunnelbouwtechniek steeds vaker kwijt. We werken in de eredivisie van de hedendaagse tunnelbouw.”

Buiten Nederland wil Articon actiever gaan worden. In Madrid heeft men gewerkt, maar het buitenland van Sirre is verder weg. “Om de moordende concurrentie te mijden zoeken wij onze expansie in landen als Indonesie, Vietnam en het voormalige Oostblok. In deze opkomende economieen is de expertise van Articon uitstekend te verkopen. We gaan de internationalisatie voorzichtig aanpakken. Er zijn genoeg concurrenten die grote problemen hebben met hun buitenlandse vestigingen.”

Reageer op dit artikel