nieuws

Betonnen dak dient zelf als waterkering

bouwbreed Premium

Op het derde en laatste winkelcentrum Alexandrium III te Rotterdam komt een parkeerdak tot stand van maar liefst 26.000 m2. Het bijzondere hieraan is onder andere dat de betonnen ondergrond van het dak zelf als eerste waterkerende laag dienst doet.

“Op dergelijke daken zeker van zulke grote afmetingen en de geweldige belasting door het autoverkeer, mag geen concessie worden gedaan aan de kwaliteit van de waterkerende laag”, aldus A.F. van den Hout directeur BDA Dakadvies BV te Gorinchem. Hij gaf een toelichting over de opbouw van het dak. Er ke ongeveer 1000 auto’s op worden geparkeerd. “In het algemeen is het zo, dat op een monoliete betonnen onderconstructie zeer sterk de voorkeur wordt gegeven aan een tweelaagse volledig verkleefde bitumineuze dakbedekking. Bijvoorbeeld van app- of sbs-gemodificeerde bitumen, gelegd met gestuikte naden, om een zo vlak mogelijke ondergrond voor het parkeerdaksysteem te krijgen.”

Bij het parkeerdak Alexandrium III wordt echter op de betonnen ondergrond op afschot, de eerste bitumenlaag vol en zat gegoten, zodat water geen enkele kans meer heeft eronder te dringen. Dan volgt een gebitumineerde polyestermat en de toplaag app-gemodificeerd gebitumineerd glasvlies plus polyestermat. Deze app wordt op het dak gebrand.

Isolatieplaten

Wedeflex Wand en Dakproducten BV te ’s Hertogenbosch en Strijland Dakbedekking BV te Heteren verzorgen de dakbedekkingen. Op de dakbedekking worden de isolatieplaten van brandvertragend polystyreen xps-schuim Floormate Pardeck gelegd van Blauwplaat te Deventer, distributeur van Dow Benelux NV te Edegem in Belgie. Op deze platen tenslotte worden de betontegels van 900 x 900 x 80 mm gelegd van Zoontjens BV uit Tilburg. De tegels worden slim gefixeerd door speciale kunststof spanelementen, die op hun beurt vastliggen in slijtvaste tegeldragers van gerecycled rubber met een diameter van 400 mm en een dikte van 30 mm. Als de tegels zijn gelegd worden de spanelementen aangedraaid door middel van roestvaststalen schroeven op de hoeken van de tegels. De tegels ke dan geen kant meer op. En dat is van doorslaggevend belang voor parkeerdaken.

Opmerkelijk zijn verder de borstweringen annex dakranden van het dak. Het zijn betonnen gevelelementen, die aan de onderzijde zijn afgewerkt met gemineraliseerde bitumen stroken. In plaats van een knelstrip is gebruik gemaakt van een polyesterharsafwerking in de sponning van het element. Ook de voegen zijn tot aan de houten muurplaat hiermee afgewerkt. Een metalen afdekkap maakt de borstwering compleet. Van den Hout vindt deze oplossing niet alleen buitengewoon effectief, maar ook fraai.

Borstwering van betonelementen afgewerkt met bitumen dakbedekking aan de voet, verdient volgens A.F. van den Hout van BDA zeker navolging.

Nadat de naden waterdicht zijn afgewerkt met een flexibele afdichting zijn de borstweringen afgedekt met aluminium kappen.

Reageer op dit artikel