nieuws

Hoe de jonge ontwerpers van Qua het succes afdwingen

bouwbreed Premium

De oudste ontwerper is 35, de jongste van de tien medewerkers 24 jaar. Met recht kan Qua Associates dus een jong ontwerpbureau worden genoemd. Toch heeft Qua al voor gerenommeerde klanten werk uitgevoerd in vele landen. Onlangs verwierf het bureau nog een opdracht uit Barcelona.

Met succes heeft het zich in elf jaar ontwikkeld van standbouwer tot volwaardig interieurontwerper. En de stap naar architectonisch werk ligt in het verschiet.

De verbouwing van een oud pakhuis in Barcelona tot tien appartementen is de aanleiding tot de kennismaking. Hoe komt een jong Nederlands bureau uit Utrecht in Barcelona terecht?

De presentatie gaat niet met woorden en tekeningen. Hans Rietveld pakt een ‘Powerbook’ en met een interactief programma zappen we door het po in Barcelona en door ander werk van Qua. Bij de beelden van Barcelona klinkt op de achtergrond een muziekje van de Gipsy Kings. “We tastten eerst de sfeer af, en wisten dat de opdrachtgever van deze muziek houdt”, verklaart Rietveld de keuze van het muziekje en het succes dat het had bij de presentatie.

Grote klanten

Aan de wieg van Qua stond interieurontwerper Arno Twigt. Na MTS en Kunstacademie was hij ‘heel klein’ in de standbouw begonnen, eerst alleen, later met Rietveld. Hij realiseerde zich dat hij niet zo door wilde ploeteren. “Ik wilde wat iedereen wil – veel reizen, veel geld.” In 1987 zette Twigt de beslissende stap. Hij ging naar Mexx, een modefirma in opmars. Met succes bood hij zijn diensten aan. In anderhalf jaar tijd ontwierp Qua veertig winkelinterieurs in veertien landen. Al reizend en werkend kwamen nieuwe contacten tot stand.

Tot de gerenommeerde klanten voor wie sindsdien werk is verricht behoren Bank Van Lanschot, waarvoor een kantoor in Luxemburg is ingericht, en het VSB Fonds.

Voor het Fonds werden in 1991 en 1994 twee panden aan de Utrechtse Maliebaan gerestaureerd en ingericht. “Dat was een alles omvattend po, van de complete bouwkundige restauratie tot de keuze van kunst, van het ontwerp van de tuin tot bij wijze van spreken de theelepeltjes toe”, vertelt Arno Twigt.

Een ander omvangrijk werk was de inrichting van het Pius-oord, een dorp van 21 gebouwen voor geestelijk gehandicapten in Rijsbergen. Alle 162 bewoners konden hun eigen verblijfsruimten ‘personaliseren’ door een eigen kleurkeuze. Geen degelijke grauwe tegeltjes maar ‘mooie’ materialen en vormen, waarmee men automatisch zorgvuldiger omgaat, waarborgen de duurzaamheid.

Vanuit de standbouw heeft zich binnen Qua ook een grafische, later multimediale poot ontwikkeld. Stands en shop-in-shop concepten zijn geleverd voor grote firma’s als Compaq en Lexmark. Voor BSO/Origin werd een jaarverslag gemaakt.

De multimediale kennis wordt ingezet bij de presentatie van poen. De klant in Barcelona kreeg zo een combinatie van sfeerbeeld en feitelijkheden van architectonische plan en bouwkundige uitwerking voorgeschoteld. “Het eerst met een storyboard van collages een sfeerbeeld op te roepen, hebben we ontleend aan de werkwijze in de mode”, licht Hans Rietveld de werkwijze toe.

Geheim van het succes

Wat is het geheim van het succes van Qua? Naar aanleiding van de vraag hoe je succes kunt afdwingen belicht Hans Rietveld drie aspecten van de aanpak van Qua.

“Wij denken altijd aan de lange termijn. Bij een nieuw po denken wij meteen aan het tweede dat zou ke volgen. In Barcelona bijvoorbeeld hebben wij direct een concept bedacht om eventueel volgende verbouwingsplannen op eenzelfde wijze aan te pakken, zodat deze een rode draad door de stad ke vormen”, vertelt Rietveld. Het gebouw in Barcelona (vijf lagen appartementen, ateliers en parkeerruimte op de begane grond) is aan de buitenkant versierd met flarden poezie; voor een volgend po ke het bloemblaadjes zijn, en zo kan elk pand zijn eigen ‘verhaal’ krijgen. “Daarmee zetten we een stempel op onze aanpak”, aldus Rietveld.

Bij het lange termijn-denken hoort dat het leveren van kwaliteit gaat boven het eenmalige voordeel dat behaald zou ke worden door iemand het vel over de neus te halen.

Doelgerichtheid is een ander aspect van Qua’s succes. Bij de acquisitie wordt de energie niet versnipperd over honderd potentiele klanten. Zoals bij Mexx, benadert Qua liever op grondige wijze een mogelijk grote klant.

Wordt een plan voorgesteld, dan wordt daar ook alle energie in gestopt. Het plan voor Barcelona, en de interactieve presentatie, is in drie weken gemaakt door achttien man, deels bij ingehuurde bureaus. Het offensief heeft succes gehad: de opdracht is binnengehaald.

Netwerk

Het in de loop der jaren opgebouwde netwerk is een niet minder belangrijk aspect bij de verklaring van het succes. Verrassenderwijs noemt Rietveld bevriende kunstenaars als schakel naar “de beslissers bij grote bedrijven”. Ook het contact met de investeerder in Barcelona is tot stand gekomen via een wederzijdse kennis in de kunst. Qua richt zich op de beslissers, niet op de tussen-echelons, “want die moeten later compromissen sluiten die je dan krijgt opgedrongen”.

“Nieuwe contacten houden we vast; althans, als zo iemand ons leuk lijkt om mee te werken. Want we willen alleen dingen doen die we leuk vinden.”

Een fotowand in het studentikoos-rommelige kantoor in Utrecht toont dat het doel van elf jaar geleden is bereikt om zowel plezier als succes te hebben. Bij tal van gelegenheden duiken de gezichten van Qua op. Onder andere op het trotse bezit van een klassiek zeewaardig zeiljacht.

De twee oprichters van Qua Associates, Hans Rietveld (links) en Arno Twigt (midden) met Jim Smith, de multimedia-specialist.

Reageer op dit artikel