nieuws

F2000 programma met WSG centraal bij MAN-presentatie

bouwbreed Premium

Op de Technische Kontaktdagen introduceert MAN-VW truck en bus BV de nieuwste generatie MAN F2000 bouwvoertuigen met Widespread Gestuurd (WSG) tandemstel. Uit deze serie zullen twee voertuigen, een 6 x 6 en een 8 x 8 ‘live’ aan de bezoekers worden gepresenteerd.

Omdat narrowspread-configuraties in de bouw tot extreme overbelasting van de achterassen leidde terwijl de voorassen nooit optimaal benut konden worden kwam MAN al vijf jaar geleden met een F90 widespread bouwprogramma op de markt. Als aanvulling op het bestaande programma brengt MAN nu een zeer uitgebreide reeks WSG bouwvoertuigen met gestuurde achteras en met 6 x 6, 8 x 8, 10 x 8, 10 x 4 en 8 x 4 aandrijving.

De gestuurde achteras zorgt voor een forse reductie van de torsiekrachten op het chassis, een gunstiger wegbelasting en een ca. 10% kleinere draaicirkel dan bij conventionele widespread tandemstellen. De WSG voertuigen worden geleverd met 343, 403 of 463 pk motor. Dankzij de 10 tons vooras en het 23 tons tandemstel wordt bij de 6 x 6-uitvoering een GVW van 33 ton bereikt. Bij de F2000 8 x 8 is dit 41 ton en bij de 10 x 8 48,5 ton.

Veersysteem

Al deze F2000 WSG trucks zijn voorzien van starre achterasbesturing, in combinatie met hydro-pneumatische vering. Behalve veel comfort biedt dit nieuwe veersysteem een snel instelbare niveauregeling, waterpasregeling, blokkeerfunctie, heffen, zakken en dynamische compensatie. Dankzij de hydraulische regeling reageert dit systeem veel sneller en accurater op wegoneffenheden dan bij elektronisch gestuurde luchtvering mogelijk is. Dit resulteert in een uitstekend rijgedrag en hoog chauffeurscomfort.

De WSG voertuigen beschikken over elektronisch geregelde tweekrings-besturing: een normale en een noodstuurinrichting voor zowel voor- als achteras. Beide noodstuurinrichtingen worden door een pomp bediend en voldoen hiermee aan de nieuwste EC- en NVR-richtlijnen.

De in deze voertuigen toegepaste Eaton versnellingsbakken hebben een gunstige verhouding tussen de (lage) eerste versnelling en de overdrive, hetgeen grote voordelen oplevert bij het wegrijden in zwaar terrein.

ABS is standaard op alle MAN F2000 bouwvoertuigen. De Euro II motoren zijn met het elektronisch geregelde brandstofinspuitsysteem EDC uitgerust. Dit systeem garandeert een nauwkeurige beheersing van de brandstoftoevoer, gelijkmatige stationairloop, ingebouwde cruise-control, sneller bereiken van bedrijfstemperatuur bij koude start etc. Bovendien levert EDC veel gemak op bij PTO gebruik, dankzij de uitstekende regelkarakteristiek; van toerenval is ook bij zware belasting totaal geen sprake.

M2000 primeur

Ook de nieuwe middenklasser M2000 zal aanwezig zijn tijdens de TKD. Deze nieuwe serie MAN’s die het gat vult tussen de L2000 en de zware F2000 is leverbaar in twee uitvoeringen: de City en de Intercity. De City heeft een GVW van 12 tot 18 ton en wordt geleverd met de cabine van de L2000. De Intercity is uitgevoerd met de grote F2000 cabine en is leverbaar met een GVW van 14 tot 25 ton. Zowel de City als de Intercity ke met aandrijving op voor- en achteras worden geleverd.

Reageer op dit artikel