nieuws

‘Design middel bij uitstek voor innovatie’

bouwbreed Premium

Design is het middel bij uitstek om economische processen en produkten in relatie tot het milieu opnieuw vorm te geven. In vergelijking met Azie en Amerika blijft Europa achter bij deze innovatie.

Als voorzitter van de European Design Export Association pleit prof. dr. M. Erlhoff daarom voor een Europees design-offensief. Dit pleidooi brengt hij donderdag naar voren bij de opening van de beurs European Designer in het Mecc in Maastricht. Doel van deze vierdaagse vakbeurs is om designers en midden- en kleinbedrijf met elkaar in contact te brengen.

Volgens Erlhoff steekt Azie meer geld en menskracht in design dan Europa. Ook de VS is, met een presidentiele adviescommissie voor design, een offensief begonnen. Erlhoff ziet design als manier bij uitstek om niet alleen nieuwe produkten vorm te geven, maar vooral ook opnieuw vorm te geven aan de maatschappelijke processen. “Design bespaart op energie, ontwerpt nieuwe diensten en communicatiesystemen, maakt ze inzichtelijk en sociaal aanvaardbaar”, aldus Erlhoff. Het zou daarom een belangrijk exportprodukt ke zijn.

Met de beurs in Maastricht heeft het Europees design nu voor het eerst een eigen platform. In de praktijk blijkt dat het vaak moeilijk is voor bedrijven om geschikte ontwerpbureaus te vinden; te vaak, aldus Erlhoff, loopt de samenwerking stuk. De beurs beoogt een betere wisselwerking tussen bedrijfsleven en designers tot stand te brengen. De beurs is geopend tot en met 9 juni.

Reageer op dit artikel