nieuws

Defensie investeert 150 tot 200 miljoen gulden Vliegveld Eindhoven krijgt nieuw gezicht

bouwbreed Premium

Het luchtmachtgedeelte van het vliegveld Eindhoven krijgt een totaal nieuw gezicht. De Dienst Gebouwen, Werken en Terreinen (DGW en T) van Defensie gaat tussen de f. 150 en f. 200 miljoen verspijkeren.

Het vliegveld Eindhoven zal de komende paar jaar bol staan van de bouwactiviteiten. Dit is mede het gevolg van de Vinex, waardoor een deel van het nu bestaande terrein van de luchtmacht, plaats zal moeten maken voor woningbouw en bedrijfsterreinen in de nieuwe wijk Meerhoven.

Maar het komt Defensie ook goed uit. Na de draaiing van de bestaande Oost-West baan in verband met de geluidsoverlast van de F-16’s die over het gebied raasden, lagen de gebouwen van de luchtmacht wat vreemd ten opzichte van de nieuwe baan. De nieuwbouw zorgt ervoor dat de luchthavengebonden activiteiten nu ook weer daadwerkelijk langs de start- en landingsbaan gaan plaatsvinden.

De eerste fase is inmiddels al gestart met de bouw van een grote hangar van 68 x 68 x 20 meter. Die biedt plaats aan 2 KDC-10’s, de tot tankervliegtuigen om te bouwen DC-10’s van Martinair, of 2 C 130’s Hercules transportvliegtuigen, of vier Fokker F-60’s. De bouwer daarvan is Koninklijke IBC uit Best.

Grondruil

Aan de noord-west kant daarvan komt een gebouw voor het personeel van het 334 squadron. Dit moet nog worden aanbesteed, evenals een opslagruimte aan de zuid-oost kant, waar gevaarlijke stoffen, onder meer olie en smeermiddelen, komen. Tussen dat gebouw en de hangar is ruimte gereserveerd voor een tweede hangar.

Dit alles is mogelijk door een grondruil tussen Defensie en de gemeente Eindhoven. De vorm van het vliegveld, dat door historische uitbreidingen en de baandraaiing een soort L was geworden, wordt door de ruil weer logischer.

In de grondruil zit ook een stuk voor de landmacht, die eveneens naar de andere kant gaat verhuizen, richting de legerplaats Oirschot. Ook daar zal nog eens voor zo’n f. 80 miljoen gebouwd moeten worden.

“Wij hebben dit in een constructief overleg met de gemeente Eindhoven geregeld. De gemeente verwerft de gronden die wij nodig hebben en vervolgens ruilen we die met de gronden die wij hebben en de gemeente wil hebben”, zo vertelt de adjunct-directeur van DGW en T Brabant, overste Brandenburgh.

De gronden die defensie overdraagt, zullen worden opgeleverd zonder ‘ernstige bodemverontreiniging en ongesprongen explosieven’. “Want ook die liggen er nog. In de Tweede Wereldoorlog zat de Duitse Luftwaffe op Welschap. Dat was dus doelwit voor geallieerde luchtaanvallen. We hebben nog foto’s waarop je de bomkraters kunt zien. Waar geen kraters zitten, loop je goede kans dat nog ongesprongen bommen liggen”, verklaart de overste.

Platform

Wat er nu eerst moet gebeuren is het verzwaren van start- en landingsbaan om ze geschikt te maken voor de grote KDC-10’s. Dat zal in 1997 gereed zijn. Verder zal er een nieuw platform komen waarop de vliegtuigen geparkeerd ke worden, terwijl ook de taxibaan verbeterd wordt.

Uniek is de aanleg van twee grote half-ondergrondse brandstoftanks, waarvandaan onder de banen door leidingen lopen naar het platform. Daardoor wordt het mogelijk vliegtuigen op het platform bij te tanken zonder tussenkomst van tankauto’s.

In de tweede fase komt er dan nog langs het platform een groot gebouw voor de passagiers en vrachtafhandeling. Daarachter komen gebouwen voor logistiek en daar weer achter komen gebouwen voor de staf en de ondersteunende diensten. Dit alle moet medio volgend jaar van start gaan.

Eenheid

DGW en T ontwikkelt de plannen volledig in eigen beheer. “Daar is voor gekozen om een zekere eenheid in stijl te krijgen voor alle gebouwen. Verder worden een aantal poen geclusterd en als cluster aanbesteed. Dat betekent dat een gedeelte van de werken Europees aanbesteed zal moeten worden”, aldus de overste.

Hij benadrukt daarbij dat het dan wel moet gaan om zinvolle clustering. “Het is niet zo dat we alles maar op een hoop gooien omdat het we het zo aardig vinden dat te doen. Nee, het moet gaan om functionele clusters van werken die in een bestek passen”, zo verklaart de overste.

Een groot voordeel voor omwonenden van de hele operatie is dat de geluidhinder vermindert. Weliswaar zullen er grotere vliegtuigen van Eindhoven vertrekken, maar veel minder frequent. “De KDC-10 stijgt ’s morgens op en komt ’s avonds weer terug. De F-16’s stegen meerdere keren per dag op.”

Dat past dan goed in de plannen van de gemeente Eindhoven die veel aandacht wil geven aan de kwaliteit van de woningen en woonomgeving in Meerhoven. Waar normaal voor woningbouw de 35 Ke-zone wordt gehanteerd, gaat de gemeente uit van een 20 Ke-contour. En dat is voor de woningen mogelijk omdat tussen het vliegveld en de woonwijk bedrijventerreinen zijn gepland.

Reageer op dit artikel