nieuws

WSG bouwvoertuigen wereldprimeur MAN

bouwbreed Premium

Op het gebied van bouwvoertuigen komt MAN met een wereldprimeur. Naast het conventionele bouwprogramma wordt de F2000 nu ook leverbaar met widespread tandemstel met gestuurde achteras (WSG) op de markt.

MAN kwam al in 1990 met de F90 met widespread tandemstel op de markt omdat narrow- spread-configuraties in de bouw tot extreme overbelasting van chassis en achterassen leidden, terwijl de voorasbelasting nooit optimaal benut kon worden. Voorts was er sprake van minder gunstige terreineigenschappen en nadelige gevolgen voor het remsysteem. Als aanvulling op het programma komt MAN in de loop van 1996 met een zeer uitgebreide reeks WSG bouwvoertuigen op de markt: 6 x 6, 8 x 8, 10 x 8, 10 x 4 en 8 x 4. Deze laatste typen zullen eerst begin volgend jaar leverbaar zijn.

WSG-programma

Het WSG (Wide Spread Gestuurd)-programma wordt geleverd met 343, 403 of 463 pk motor. Dankzij de 10-tons vooras en het 23 tons tandemstel wordt bij de 6 x 6 -uitvoering een GVW bereikt van 33 ton. Bij de 8 x 8 is dit 41 ton en bij de 10 x 8 48,5 ton.

Al deze WSG trucks zijn voorzien van starre achterasbesturing RAS-EC van ZF, in combinatie met een hydro-pneumatisch veersysteem. De gestuurde achteras zorgt voor een aanzienlijke vermindering van de torsiekrachten op het chassis, een gunstiger wegbelasting en een circa 10procent kleinere draaicirkel in vergelijking met voertuigen met een conventioneel widespread tandemstel.

Hydropneumatisch

Het nieuwe hydro-pneumatische veersysteem is zonder meer revolutionair te noemen. Behalve een goed comfort onder alle omstandigheden biedt het veersysteem een zeer snel instelbare niveauregeling, waterpasregeling, blokkeerfunctie, heffen en zaken en dynamische compensatie. Doordat het systeem volledig hydraulisch geregeld is reageert dit systeem veel sneller en accurater op oneffenheden dan elektronisch gestuurde veersystemen. Dit resulteert in een goed rijgedrag.

Bij dit veersysteem worden alleen de ventielen voor blokkering, niveau- en waterpasregeling elektronisch gestuurd. Het high-tech veersysteem is in samenwerking met MAN voor militaire voertuigen ontwikkeld. Het wordt reeds tien jaar toegepast op zware legervoertuigen in de gehele wereld en heeft onder de zwaarste omstandigheden zijn kwaliteiten ruimschoots bewezen.

Elk WSG-voertuig beschikt over een elektronisch geregelde tweekrings besturing: een normaal- en een noodstuur-inrichting van voor- en achteras.

Een pomp

Beide noodstuurinrichtingen worden door een pomp bediend. Alle MAN bouwvoertuigen, dus ook die in WSG-uitvoering, voldoen aan de nieuwste EC- en NVR-richtlijnen en zijn voorzien van Eaton versnellingsbakken. Deze hebben een gunstige verhouding tussen de (lage) eerste versnelling en de overdrive, wat aanzienlijke voordelen oplevert bij het wegrijden in zwaar terrein. ABS is standaard op alle F2000 bouwvoertuigen. De uitvoeringen met de zwaarste motor hebben een aangepaste MAN-verdeelbak.

Reageer op dit artikel