nieuws

Woningen, winkels en parkeergarage in Zwolle

bouwbreed Premium

In de binnenstad van Zwolle worden 32 woningen met daaronder winkels gebouwd. De totale oppervlakte van de winkels is 5600 vierkante meter. De bouwkosten van het po bedragen ruim f. 32 miljoen. Bij de nieuwbouw wordt rekening gehouden met het historische stratenpatroon van de binnenstad. Het ontwerp is zodanig dat de nieuwe panden niet al te sterk afsteken bij de oude bebouwing van het centrum.

De winkels en woningen zijn ontworpen door architect R. Gelders uit Amsterdam. De huizen bestaan uit appartementen en maisonnettes, die worden verhuurd door po ontwikkelaar ING Vastgoed. Deze investeert f. 32 miljoen in het po, hierbij zijn de kosten van de grondexploitatie nog niet meegerekend. Hoe hoog deze zijn is vooralsnog onbekend. Binnenkort buigt de gemeenteraad zich over de bouwplannen. Als deze akkoord gaat begint de bouw volgend jaar.

Ongeveer dertig jaar geleden werd de bestaande bebouwing in dit deel van de Zwolse binnenstad afgebroken. Hierna werd het terrein, dat ’t Eiland wordt genoemd, slechts gedeeltelijk bebouwd. Het duurde erg lang voordat er concrete bouwplannen voor de rest van het terrein kwamen omdat de politiek het niet eens kon worden over de juiste invulling.

Als het aan het college van burgemeester en wethouders van Zwolle ligt, krijgt het gebied een gecombineerde woon-winkelfunctie. Aanvankelijk was het de bedoeling om er vooral kleinschalige winkels in te vestigen, maar onder druk van de gemeenteraad werd besloten 32 duurdere huurwoningen in het po op te nemen. De bouwblokken worden drie of vier lagen hoog. Sommige panden krijgen twee woonlagen en op de begane grond winkels terwijl ook de combinatie van een woonlaag en twee winkellagen voorkomen. Verder komt er een parkeergarage waar plaats is voor 315 auto’s.

Baksteen, glas en staal

Architect Gelders wil met name veel baksteen, glas en staal gebruiken in zijn ontwerp. Zo past de nieuwbouw goed bij de overige bebouwing. De bouwhoogte komt niet uit boven die van de oude gebouwen. De hoofdroute die naar de winkels en woningen voert is afgeleid van het historische stratenpatroon.

Reageer op dit artikel