nieuws

Nieuwe VW Transporter en nieuwe TDI-motor

bouwbreed Premium

Naast de nieuwe Volkswagen Caddy komt Pon’s Automobielhandel BV op de Bedrijfsauto RAI ook met de nieuwe VW Transporter. Tevens is het motorenprogramma van de Transporter uitgebreid met een zuinige, direct ingespoten turbodieselmotor.

Sinds 1990, het jaar waarin de VW Transporter en Caravelle op de markt werden geintroduceerd, zijn van dit type tot op heden wereldwijd meer dan 700.000 auto’s verkocht. Om deze marktpositie te ke consolideren heeft VW beide bouwseries aan een fundamentele herziening onderworpen.

Het leveringsprogramma van de Transporter kent twee wielbases, een van 2920 mm en een van 3320 mm en drie laadgewichtklassen met een nuttig laadvermogen van 800 kg, 1000 kg en 1200 kg. Dit alles vervat in acht verschillende modellen.

Motor

Nieuw in het motorenprogramma van de Transporter is de 2,5 liter direct ingespoten turbodieselmotor (TDI). De TDI-motor is inmiddels een synoniem geworden voor een hoog vermogen in combinatie met een gunstig brandstofverbruik en een geringere belasting van het milieu.

De vijf cilinder, met een cilinder-inhoud van 2,5 liter, levert een vermogen van 75 kW (102 pk) bij 3.500 omw/min. Het maximale koppel van 250 Nm wordt bereikt bij 2200 omw/min. Dit leidt tot een goede trekkracht over een groot toerentalbereik, ook bij zware belading. De TDI-motor werkt met een directe inspuiting en is uitgerust met een uitlaatgasturbolader en laadluchtkoeling. Tevens is deze motorversie voorzien van uitlaatgasherverbranding en een oxydatie-katalysator voor het reinigen van de uitlaatgassen. Het gemiddeld verbruik van deze motor bedraagt ca. 8 liter/100 km.

Transporter

De lengte van de carrosserie is door de gewijzigde bumpers verlengd naar 4,707 m (lange wielbasis 5,107 m). Met deze lengte en een breedte van 1,845 m en een hoogte van 1,930 m past de Transporter met korte wielbasis op iedere parkeerplaats en in elke normale parkeergarage.

Grote laadbreedte

Een zelfdragende stalen carrosserie en een vloerconstructie die door langs- en dwarsdragers wordt ondersteund zorgen voor de nodige sterkte. De laadruimte heeft, door het voorin bouwen van de motor een vlakke, lage laadvloer. Kleine wielkasten zorgen voor een grote laadbreedte. Voor het in- en uitladen heeft de Transporter gesloten bestelwagen een schuifdeur aan de rechterzijkant en aan de achterzijde een klep. Indien gewenst kunne twee vleugeldeuren met een openingshoek tot 180 graden worden geleverd in plaats van de achterklep. Een Transporter met een tweede schuifdeur of een zonder deuren behoort tevens tot de mogelijkheden. De instap achter de vooras is door de semifront bouwwijze zeer ruim. De bestuurderscabine voldoet qua uitvoering, overzichtelijkheid en bedieningscomfort ook aan alle eisen en biedt personenwagencomfort.

Onderstel

Door de nieuwe PLUS-vooras, die bij alle types standaard wordt ingebouwd, is het rijgedrag verbeterd door de kortere stuurreactiestraal en een gewijzigde naspoor. Het hydraulische twee-krings-remsysteem heeft zwevend-zadel schijfremmen op de vooras, waarbij nu ook schijfremmen achter geplaatst zijn. Een rembekrachtiger en een remdrukregelaar werkt afhankelijk van zowel remdruk als achterwielbelasting. Zo wordt bijvoorbeeld bij een niet beladen auto de remdruk op de achterwielen begrensd om voortijdig blokkeren van de achterwielen te voorkomen. De actieve veiligheid wordt verhoogd door een antiblokkeersysteem in combinatie met elektronisch sperdifferentieel.

De actieve en passieve veiligheid van de VW Transporter staat op hetzelfde hoge niveau als van de moderne personenauto.

Bij de veiligheidsonderzoeken die door VW worden uitgevoerd staan crash-tests centraal. Dankzij een door de computer berekende optimale framestructuur met voorste Y-dragers en stijve dwarsbalken is het mogelijk om de botsingsenergie doelgericht af te bouwen en een veilige overlevingsruimte voor de inzittenden te waarborgen. Ook aan de voorschriften voor de botsing op de zijkant, zoals die in 1993 in de Verenigde Staten zijn ingevoerd, voldoet de VW Transporter zonder probleem.

Op maat op straat

Om beter op de individuele wensen van de klant in te spelen biedt Volkswagen Bedrijfswagens het ‘Op maat op straat’-programma. Met dit speciale opbouwprogramma kan aan vrijwel iedere klantenwens tegemoet worden gekomen. De klant, die voor het uitoefenen van zijn werkzaamheden een speciaal aangepaste bestelwagen nodig heeft, hoeft niet meer zelf de contacten te leggen met een carrosseriebedrijf. De gewenste aanpassing wordt direct met de VW-dealer besproken en meegenomen in de bestelling.

De nieuwe vijfcilinder TDI-motor met een inhoud van 2,5 liter levert een vermogen vAn 75 kW (102 pk) bij 3.500 omw/min. Het maximale koppel van 250 Nm wordt bereikt bij 2.200 omw/min.

Sinds 1990 zijn er 700.000 stuks VW Transporter en Caravelle verkocht. Om deze marktpositie te consolideren of te versterken heeft VW beide bouwseries aan een fundamentele herziening onderworpen.

Reageer op dit artikel