nieuws

Mercedes-Benz: 100 jaar nieuwe ontwikkelingen

bouwbreed Premium

In het jaar 1996 bestaat Mercedes-Benz 100 jaar. In die 100 jaar is dit Duitse bedrijf uitgegroeid tot de grootste producent van bedrijfswagens. Dat dit bedrijf het ontwikkelen van bedrijfswagens nog niet is verleerd blijkt uit o.m. de Nederlandse premiere van de Vito die is gekozen tot ‘Van of the Year 1996’.

In het jaar 1896 bouwde Gottlieb Daimler de eerste bedrijfswagen. Het eerste bedrijfswagenprogramma van het toen nog Daimler-Motoren-Gesellschaft genaamde bedrijf bestond uit vier basistypen. Het laadvermogen liep uiteen van 1,5 tot 5 ton en de Phoenix twee-cilindermotoren beschikten over een vermogen van vier tot tien pk. De aanvankelijk toegepaste tandwielversnellingsbak werd al snel vervangen door een viertrapsriemaandrijving waarvan de slip het schakelen enigszins vereenvoudigde.

Karl Benz op dat moment een concurrent van Gottlieb Daimler vond in 1895 de autobus en in 1896 de lichte bedrijfswagen uit. In 1926 fuseerden de ondernemingen na reeds vanaf 1924 intensief te hebben samengewerkt. Binnen een paar maanden na de fusie werd het eerste Daimler-Benz bedrijfswagenprogramma gepresenteerd. Het bestond uit wagens met een laadvermogen tot vijf ton. In het jaar van de fusie werd besloten om voortaan alleen nog personen- en bedrijfswagens te produceren onder de naam Mercedes-Benz. Zoals bekend was de naam Mercedes afkomstig van Mercedes Jellinek, dochter van een belangrijke relatie van Daimler en Benz.

Mercedes-Benz AG is inmiddels actief in 170 landen. Naar verwachting zal de afzet van bedrijfswagens in 1995 uitkomen op ruim 330.000 eenheden.

Vito

Het grote nieuws op de stand van Mercedes-Benz is de Vito. Deze opvolger van de MB 100 D en MB 80 D is het kleine broertje van de Sprinter en vormt hiermee samen met de Ecovan het bestelwagenprogramma van Mercedes-Benz. De verkiezing van de Vito tot ‘Van of the Year 1996’ geeft zijn debuut op de Nederlandse markt extra glans.

De voorwielaangedreven Vito verschijnt voorlopig in twee varianten op de Nederlandse markt. Een gesloten bestelwagen en een combi voor het vervoer van maximaal negen personen. Met zijn binnenhoogte van 1,37 meter, een laadvolume van 5 m3, het laadoppervlak van 3,6 m3 en een nuttig laadvermogen van ruim 1.000 kg is de Vito een opvallende nieuwkomer op de Nederlandse transportermarkt.

De voorwielaandrijving biedt, in combinatie met de ruimtebesparende, dwars geplaatste motor, optimale traktie. Er kan gekozen worden uit drie vier-cilinder motoren, alle met vierkleppentechniek: een dieselmotor met een vermogen van 58 kW (79 pk), een 72 kW (98 pk) sterke turbodiesel intercooler en een benzine injectiemotor met een vermogen van 95 kW (130 pk).

Veiligheid

De Vito heeft onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. ABS en ABD (Automatisch Beremd Differentieel) dragen, naast de comfortabele vering en de stuurbekrachtiging, bij aan goede rij-eigenschappen en het neutrale stuurgedrag bij iedere belasting. De Vito heeft een prima zicht rondom, koplampen met standaard geintegreerde mistlampen, ruitewissers met groot wisvlak en een veiligheidsstuurkolom. Als extra zijn airbags voor zowel bestuurder als bijrijder leverbaar. Met zijn zelfdragende carrosserie en speciaal geconstrueerde kreukelzones voldoet de Vito aan de hoogste veiligheidseisen.

Joystick

Een belangrijk element in het interieur van de Vito is de schakelpook die als een joystick in het dashboard is geintegreerd. Een van de voordelen van deze constructie is dat zowel de bijrijdersplaats als de laadruimte vanaf de chauffeursstoel uitstekend bereikbaar zijn. De laadruimte is ook toegankelijk via de grote achterklep of de standaard schuifdeur aan de rechterzijde. Beide zijn zo uitgevoerd dat Euro-pallets probleemloos ke worden ingeladen. Standaard is de Vito voorzien van een vijf-versnellingsbak. Een automaat is als optie leverbaar.

Het leveringsprogramma van de Sprinter is uitgebreid met een LPG-uitvoering. Het van de personenwagens bekende multi-point injectiesysteem staat hierbij garant voor een minimum aan vermogensverlies en een maximum aan bedrijfszekerheid. Naast de komst van de LPG-uitvoering werd het Sprinter-programma onlangs ook uitgebreid met een 4,6 ton GVW-uitvoering. Deze zwaarste Sprinter vult de ruimte die was ontstaan tussen de lichtere transporters en de zwaardere Ecovan-serie.

Ecopower

De Ecoliner-serie, bedrijfswagens van 7,5 tot 15 ton GVW, is voortaan standaard uitgerust met Euro II motoren. De nieuwe vier-cilinder EcoPower-motoren zijn voorzien van directe inspuiting, een turbo-compressor met intercooler en EDC-motormanagement.

Belangrijke voordelen van de motoren zijn ondermeer een toename van het vermogen, een aanzienlijke verbetering van de emissiewaarden en een lager brandstofverbruik. Daarnaast zorgen de nieuwe motoren, samen met het standaard gemonteerde Erganoise-pakket voor een aanzienlijke reductie van het motorgeluid voor zowel voorbijgangers als chauffeur en bijrijder.

Reageer op dit artikel