nieuws

Iveco met wereld- en Benelux-primeurs

bouwbreed Premium

Iveco Benelux is aanwezig met een compleet programma van 3,2 ton GVW tot het wettelijk toegelaten maximum. Onder deze bedrijfsauto’s bevinden zich drie wereldprimeurs en twee Benelux-primeurs. Daarnaast zijn er uitvoeringen te zien die nog niet eerder leverbaar waren. In totaal worden 17 wagens tentoongesteld die geschikt zijn voor een grote varieteit aan gebruiksdoeleinden.

Een wereldprimeur uit het Euro-Cargo programma is het type ML80E15D/85 met dubbele cabine, die bestemd is voor chauffeur en zes passagiers. Op de stand van Iveco staat er een met een GVW van 8600 kg. Andere varianten die geleverd ke worden zijn: de ML75E14D (7500 kg), de ML80E18D (7.500/8.600 kg) en de ML130E18D (13.350/ 11.990 kg).

Voor bepaalde doelgroepen zijn de eigenschappen van deze cabine van belang. Niet alleen zijn de cabines voorzien van vier portieren maar kennen ze ook een goede ergonomische indeling. De raampartijen zijn groot terwijl ter bescherming van de passagiers een volledig pakket autogordels beschikbaar is.

Deze uitbreiding van het programma is zeer belangrijk voor IVECO in de Benelux. Sinds de introductie van het Cargo-programma heeft het dealernet zich moeten behelpen met modificaties door plaatselijk carrosseriebedrijven, die het nadeel hadden dat deze niet zo harmonieus bij de rest van het voertuig pasten als de fabrieksversie. Belangrijker is echter dat deze oplossingen een hogere kostprijs hadden dan de seriematige produktie, waardoor Iveco in de markt minder goed kon concurreren.

Iveco verwacht dat van de EuroCargo met dubbele cabine in de loop van dit jaar zeker twintig voertuigen extra verkocht ke worden. In de jaren daarna zal dit aantal ke stijgen tot dertig. Als doelgroep ziet Iveco de hulpdiensten voor gestrande voertuigen alsook de bouw.

Luchtvering

Op de Bedrijfsauto RAI 94 werd de EuroCargo ML170 geintroduceerd in zijn basisversie met bladveren. Toen deze vrachtwagen werd aangeboden deed zich het probleem voor dat 90% van de vraag in de markt een uitvoering met luchtvering betrof. In die lacune is nu voorzien.

De ML170 is geschikt voor gebruik als solovoertuig en is leverbaar met twee motorvermogens: 177 en 227 pk. Het treingewicht bedraagt 21.500 kg voor de E18 en 28.000 kg voor de E23. Het bruto laadvermogen van ca. 13.000 kg is een sterke kant van dit model.

Lage koppelhoogte

Op de vorige Bedrijfsauto RAI liet Iveco Benelux een oplossing van een plaatselijke leverancier (Estepe) zien voor de eis van transportbedrijven die een koppelhoogte van 95 cm nodig hadden voor hun volumetrailers. Verscheidene klanten hebben inmiddels met deze oplossing goede ervaringen opgedaan. Op deze RAI presenteert Iveco een oplossing af fabriek met dezelfde specificaties.

Deze wagen, een Euro Tech MP 440 E34 T/FP is voorzien van een motor in Euro II uitvoering, terwijl de wagen is uitgerust met de bandenmaat 295/60 R 22,5.

Benelux-primeurs

Het aantal varianten op het gebied van zware 6 x 2 voertuigen wordt uitgebreid met de introductie op de Bedrijfsauto RAI van een 6 x 2/4 met een gestuurde voorloopas. Deze modificatie wordt in Nederland uitgevoerd en completeert het bestaande programma.

De nieuwe versie MT 190E27/P 6 x 2/4 is tot stand gekomen in samenwerking met Ginaf Trucks BV uit Veenendaal, op aanwijzingen van de constructeurs van Iveco. Gezien de vraag uit de Benelux-landen biedt Iveco de volgende mogelijkheden: een 6 x 2 versie in het MT (Euro Tech)programma met motorvermogens van 240 tot 300 pk; een goed onderstel voor opbouw met carrosserieen voor huisvuilinzameling en openbare werken in het algemeen en een alternatief voor tankwagens en RMO.

Het voertuig op de stand is met een Allison MD 3060 P automatische transmissie uitgerust.

Een andere Benelux-primeur van Iveco is de EuroStar LD 440E47 T/P ‘Golden’ welke bestemd is voor het internationale wegtransport. Deze wagen is voorzien van het nieuwe motortype Iveco 8210 42 M welke is uitgerust met een turbo en interkoeler. Deze motor is gebaseerd op de befaamde zescilinder lijnmotor van 13.798 cm3, die zich in de loop der jaren heeft bewezen als zijnde zeer zuinig en betrouwbaar.

Iveco Benelux levert een compleet programma bedrijfsauto’s. Hier bijvoorbeeld van links naar rechts de Daily gesloten bestelwagen, de zware Euro Tech, de EuroStar, de Euro Trakker voor de bouw, de lichte tot middelzware EuroCargo en tenslotte de Daily als chassis/cabine.

Reageer op dit artikel