nieuws

Mogelijk oplossing voor N69 Eindhoven-Hasselt

bouwbreed Premium

De al jarenlang ter discussie staande verbetering van de N69 tussen Eindhoven en het Belgische Hasselt, is wellicht iets dichterbij gekomen. De Europese Unie heeft het plan op aandringen van Europarlementarier P. Cornelissen als po opgenomen in het Transeuropese netwerk.

Dit betekent dat de werkzaamheden in aanmerking komen voor een bescheiden subsidie uit Brussel. Bovendien heeft minister Baldewijns van de Vlaamse deelregering deze week nadrukkelijk een lans gebroken voor een snelle verbetering van de weg. Hij vindt dat de nieuwe verbinding voor het eind van de eeuw klaar moet zijn.

De aansluiting van Zuidoost-Brabant in de richting van het Benelux-middengebied bestaat grotendeels uit een smalle tweebaans weg. De ongeveer 60 kilometer vergen per auto al snel vijf kwartier. Het drukke verkeer – in Nederland een kleine 25.000 voertuigen per dag en in Belgie ongeveer 9000, waaronder veel zware vrachtwagens – wringt zich door de dorpskommen van Waalre, Valkenswaard, Hechtel, Helchteren en Houthalen. Een klein deel in Belgie bestaat al uit tweemaal twee rijstroken. Overigens biedt de weg daar een kleurrijke aanblik. Tussen de vele tientallen kroegen, clubs met exotische namen en etablissementen die de klok rond kamers per uur te huur aanbieden, zijn het vooral de honderden reclameborden die schreeuwend om aandacht vragen.

Praten

Al decennia lang praten bestuurders en politici over de aanleg van een nieuwe autoweg. Die zou vanaf de rijkswegenruit rondom Eindhoven langs Valkenswaard en Waalre naar de grens moeten lopen om daar aan te sluiten op het Belgische snelwegennet. Bezwaren van uiteenlopende aard hebben de realisering op Nederlands grondgebied tot nu toe echter steeds onmogelijk gemaakt. Al weer geruime tijd onderzoeken deskundigen welke alternatieven er zijn. Belgie werkt al wel mondjesmaat aan een vernieuwde verbinding.

De erkenning van de weg als po in het Transeuropese netwerk is volgens Cornelissen van Groot belang. “De Europese Unie is bereid 5 tot 10 procent in de kosten bij te dragen. Daarnaast kan het van groot psychologisch belang zijn. Immers, het zijn de rijksoverheden in beide landen die moeten beslissen. De opstelling van Brussel is wellicht net het duwtje in de rug dat nodig is om de zaken voortvarend aan te pakken.”

Reageer op dit artikel