nieuws

Vastgoedtycoon Reichmann wil Canary Wharf weer

bouwbreed

Terug van weggeweest. De Canadees Paul Reichmann van Olympia en York is weer bijna eigenaar van Canary Wharf, het prestigieuze kantorencomplex in de Londense Docklands. In 1992 ging de Wharf, Reichmann’s geesteskind en oogappel, financieel ten onder aan de crisis in het Britse vastgoed. Elf grote banken, de belangrijkste schuldeisers, namen het complex over.

Nu heeft Reichmann een groep investeerders bij elkaar gesprokkeld die naar verluid 800 miljoen pond (2 miljard gulden) op tafel willen leggen om de banken weer uit te kopen. Een akkoord zou nog slechts een kwestie van tijd zijn. Reichmann wordt in zijn bod financieel gesteund door ondermeer de schatrijke Saoudische prins Al-Waleed, die eerder Disneyworld Europa van een beslissende kapitaalinjectie voorzag. Al-Waleed is verder grootaandeelhouder van de Amerikaanse bank Citicorp.

Sinds de donkere jaren 1991 en 1992 is het gestaag beter gegaan met Canary Wharf, al is het nog te vroeg voor gejuich. Ongeveer 80 procent van de 450.000 vierkante meter kantoorruimte – het knipperlicht op het piramide-vormige dak is tot ver buiten Londen te zien – is inmiddels verhuurd. Voorname huurders als de zakenbank BZW (Barclays-groep), Texaco en het ‘European Medicine Evaluation Agency’ vergezellen inmiddels kranten als de Daily Telegraph en de Daily Mirror, alsmede huurders van het eerste uur als de banken Morgan Stanley en Credit Suisse First Boston. “Je ziet in Canary Wharf steeds meer nette pakken in plaats van corduroy jasjes van journalisten”, aldus een trouwe bezoeker.

Van de 800 miljoen pond zou het grootste gedeelte gebruikt worden om de leningen van het bankconsortium af te betalen. De rest zal gebruikt worden voor werkkapitaal en als bijdrage aan de uitbreiding van het Londense metronet naar het kantorencomplex. Canary Wharf heeft immers beloofd daaraan mee te betalen. Reichmann heeft vergunningen om naast de bestaande 450.000 vierkante meter nog eens 1,2 miljoen vierkante meter kantoorruimte te bouwen, maar dat ziet niemand op korte termijn al gebeuren. Canary Wharf is nu een geduchte concurrent voor de City, het financiele hart van Londen. De huren liggen er lager, de lucht is schoner en er is meer ruimte.

Ook de vervoersproblemen van de eerste jaren zijn inmiddels opgelost. De DLR, de fameuze tram/metro zonder bestuurder, brengt bankiers in minder dan een kwartier van Canary Wharf naar de Bank of England in het hartje van de City. Nieuwe tunnels hebben ook de bereikbaarheid per auto en taxi verbeterd. Vanaf 1998 zal een nieuw trace van de Jubilee-lijn Canary Wharf verder ontsluiten.

City

Het gemeentebestuur van de City probeert terug te vechten met ontwikkeling van nieuwe stukken grond en druk op de Britse monumentenzorg. Die organisatie staat immers het samenvoegen van percelen voor het bouwen van grote kantoren niet zomaar toe.

De belangrijkste bondgenoot van de City in de strijd tegen Canary Wharf is echter het Britse traditionalisme, de hang naar vlot persoonlijk contact van bankiers en de langere reistijd naar Canary Wharf voor veel pendelaars. Deutsche Morgan Grenfell, de Londense zakenbank van Deutsche Bank, heeft besloten tegenover haar huidige vestiging in de City een kolos met 30.000 vierkante meter kantoorruimte te bouwen. “Een stuk duurder dan Canary Wharf, maar hier kun je je klanten met een wandeling van vijf minuten bereiken. Dat makkelijke persoonlijke contact is de magie van de City”, aldus een Nederlandse employe van Deutsche Morgan Grenfell. ABN Amro wil al zijn mensen in Londen bij elkaar brengen in een enkel gebouw en dubt nog over verschillende mogelijkheden in de City en Canary Wharf.

Een schets hoe de kantorenwijk aan de rivier de Theems er in de toekomst uit moet gaan zien. In het midden staat de omstreden toren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels