nieuws

Met computerprogramma wellicht schade te voorkomen Spoorvorming op asfaltwegen kost 50 miljoen per jaar

bouwbreed

Als de temperatuur te hoog oploopt, zouden asfaltwegen afgesloten moeten worden om spoorvorming te voorkomen. Het enige alternatief zou zijn de wegen af te koelen, bijvoorbeeld met grote hoeveelheden water. Als oververhitte asfaltwegen toch worden gebruikt, is spoorvorming onvermijdelijk.

Dat stelt een woordvoerder van de Dienstkring Groningen van de Directie Noord-Nederland van Rijkswaterstaat. “Op het moment dat de temperatuur in het asfalt een kritische waarde overschrijdt, is schade door het vrachtverkeer niet meer te voorkomen. Wat je in eerste instantie kunt doen, is vrachtwagens gericht controleren op overbelasting. Als de temperatuur zo hoog is, dat ook normaal vrachtverkeer voor spoorvorming zorgt, zou je de weg ke afsluiten of koelen. Voor zover bekend is dat nog nooit gebeurd, ook niet in het buitenland. Het moet steeds worden afgewogen wat haalbaar is, ook financieel”, aldus de woordvoerder.

Op het moment ondervindt vooral het verkeer op de A50 van Arnhem naar Zwolle veel last van spoorvorming. Het is nagenoeg zeker dat de schade het gevolg is van het warme weer, in combinatie met de belasting door zwaarbeladen vrachtwagens. Volgens een woordvoerder van de politie komt het voor dat vrachtwagens op de linkerrijbaan gaan rijden, omdat het op de rechterrijbaan te gevaarlijk is.

Voorspellen

De Dienstkring Groningen doet deze zomer een onderzoek naar de mogelijkheden om schade door spoorvorming aan asfaltwegen te voorkomen. Dat gebeurt in samenwerking met Meteo Consult te Wageningen. “Uit onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is gebleken, dat de schade aan asfaltwegen zo’n f. 50 miljoen per jaar bedraagt”, aldus ir. P. Stoter van Meteo Consult. Om die schade te ke voorkomen moet eerst meer bekend zijn over de omstandigheden. Op basis van computergegevens tracht Meteo Consult de temperaturen van het asfalt te voorspellen.

“Rijkswaterstaat maakt daarvoor gebruik van sensoren, die al op heel veel plaatsen aanwezig zijn. Zij vormen samen het Gladheid Meld Systeem (GMS), dat in de winter gebruikt wordt om te bepalen op welke plaatsen gestrooid moet worden. Er liggen sensoren aan de oppervlakte van de wegen en op grotere diepte. Ook zijn er sensoren boven de grond, in witte kastjes langs de autosnelwegen.”

Laadgewicht

Al die sensoren zijn gekoppeld aan een computersysteem. De beheerders van Rijkswaterstaat ke per regio ‘inbellen’ en de temperaturen op hun beeldscherm aflezen. Meteo Consult zorgt voor een voorspelling van de ontwikkeling van de temperaturen op korte termijn.

“Wij leveren de verwachte temperaturen voor de komende uren. In de winter blijken onze verwachtingen nauwkeurig genoeg voor de eisen van Rijkswaterstaat”, aldus Stoter. Nu wordt onderzocht of de verwachtingen ook in de zomer bruikbaar zijn. De uitslag van het onderzoek in Groningen wordt aan het eind van de zomer verwacht.

Het blijft echter de vraag wat er gedaan moet worden om de schade aan asfaltwegen te voorkomen. Rijkswaterstaat heeft delen van de A50 tussen Arnhem en Zwolle gerepareerd, maar een afdoende oplossing is het niet. De Rijksverkeersinspectie is begonnen met extra controles van de belasting van vrachtwagens. Het gebeurt nogal eens dat vrachtwagens het maximaal toegestane laadgewicht van 50 ton overschrijden.

Repareren

De uitkomst van het onderzoek in Groningen is niet alleen van belang voor het voorkomen van schade aan asfaltwegen in de zomer. Rijkswaterstaat hoopt ook meer te weten te komen over de temperatuur waarbij nieuwe wegdekken vrijgegeven ke worden voor het verkeer. Dat is bijvoorbeeld van belang bij het repareren van het wegdek. Tot nog toe gaat men ervan uit, dat asfalt pas bereden kan worden bij een temperatuur van 35 gr. C. Als een wegvak te snel wordt opengesteld voor het verkeer, is de kans op spoorvorming groot.

De hoge temperaturen leveren de meeste problemen op bij dicht asfalt. Bij zeer open asfalt komt spoorvorming niet of nauwelijks voor. Volgens Rijkswaterstaat komt dit doordat open asfalt minder warmte opneemt. In tegenstelling tot wegen van asfaltbeton hebben wegen van cementbeton in het geheel niet te lijden van de warmte. Bij nieuwe wegen krijgt asfalt echter meestal de voorkeur, omdat er nog geen cementbeton bestaat dat de vergelijking met zeer open asfalt op alle punten kan doorstaan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels