nieuws

Liebherr-kraan van 160 ton met 60 meter telemast

bouwbreed

Waar de meeste kranen 150 tons klasse vrij star zijn op het gebied van de inzetbaarheid, kan dit zeker niet gesteld worden van de nieuwe 160 tonner LTM 1160/2 AT-kraan van Liebherr.

Dat de markt hier net zo over denkt kan men relateren aan het feit dat sinds de aankondiging van deze nieuwe kraan enkele maanden geleden er reeds twintig stuks zijn verkocht, terwijl de aflevering van de eerste bestellingen eerst nu kan beginnen.

Opvallend aan de nieuwe all-terrain kraan is de 60 meter lange telescopeerbare mast die uitgevoerd is in zes segmenten in een ovaal profiel. Dit profiel dat afkomstig is uit de zwaardere LTM 1070/1 kraan van Liebherr, geeft de mast een grotere stijfheid en biedt daardoor, in vergelijking met masten die uitgevoerd zijn in een prismatisch profiel hogere hijslasten.

Uitvoering

De kraan staat op een compact gebouwde vijf-assige onderwagen. Deze in 10 x 8 uitgevoerde wagen wordt over alle wielen bestuurd en is uitgerust met een niveau-afvering, dat de kraan een grote mobiliteit geeft zowel in het terrein als op de openbare weg.

De kraan is uitgerust met met twee Liebherr turbo dieselmotoren. Voor de rijfunctie staat een motor ter beschikking van 400 kW en een automatische versnellingsbak met elektronische besturing. De uitlaatemissie voldoet uiteraard aan de Euro 2 normen.

De kraan kan uitgerust worden met verschillende contragewicht-varianten van 0 , 11 ton, 23 ton, 35 ton en 50 ton. Deze varianten in combinatie met een variabel instelbaar afstempelvlak biedt de kraan een brede inzetbaarheid.

Met behulp van een hydraulische cilinder die is voorzien van een nieuwe schroefkoppeling kan de mast snel getelescopeerd worden. Hierbij zijn 26 verschillende telescopeerstanden instelbaar alnaar gelang de last dit verlangt. Het uittelescoperen kan de machinist vanuit zijn cabine op een monitor volgen en besturen. Indien de lengte van de hoofdmast niet toereikend is kan hierop nog een jib gemonteerd worden die onder hoeken van 0, 15, 30 of 45 gr. vastgezet kan worden.

Besturing

De elektronisch afgeregelde kraanhydrauliek werkt zeer precies waardoor het zelfs mogelijk is bij stationair toerental (met het laagste geluidsniveau) lasten te hijsen.

De nieuwe kraan wordt, uiteraard, door het moderne LICCON-computerprogramma gestuurd en gecontroleerd. Daarnaast kan de machinist met behulp van een eenvoudige en ergonomische dialoogfunctie via zijn monitor een groot aantal werkfuncties beheersen.

Overigens staat voor de machinist een kantelbare kraancabine ter beschikking die men ook aan kan treffen bij de ‘grote jongens’ uit de 300 tot 800 tons klasse. De kraanmachinist zit in dit soort cabine duidelijk comfortabeler en heeft zeker bij een steile kraanmast een beter zicht op het werk.

Tegen het einde van dit jaar zal de nieuwe 160 tonner de 6-assige LTM 1160/1 vervangen hebben. Van deze laatste kraan zijn tot op heden 50 exemplaren gebouwd.

Daar van de nieuwe Liebherr kraan LTM 1160/2 nog geen foto beschikbaar is moeten we het doen met deze technische impressie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels