nieuws

Amerikanen maken nieuwe supersneltrein

bouwbreed

Onderzoekers van de Sandia National Laboratories uit het Amerikaanse Albuquerque werken momenteel aan een nieuwe generatie supersneltreinen die op termijn bijvoorbeeld de Europese TGV en ICE ke vervangen.

Het systeem van Sandia maakt gebruik van een magnetische voortstuwing. Anders dan bijvoorbeeld de Duitse Transrapid vereist deze Amerikaanse supersneltrein geen speciale baan. De voertuigen maken gebruik van bestaande spoorbanen waarlangs aan beide zijden een laddervormig hekwerk komt te staan. Het principe komt simpel gezegd overeen met dat van tandradbanen. Het hekwerk fungeert hier als tandbaan. Elektromagneten aan de lokomotief wekken een soort tandvormige velden op die de trein vooruit trekken. In de meest eenvoudige uitvoering ke dergelijke treinen volgens Sandia een snelheid van ruim 300 kilometer per uur bereiken. Op aangepaste spoorbanen kan de snelheid boven 500 kilometer per uur uitkomen. De techniek komt voort uit het Amerikaanse Star Wars-programma.

Aanvankelijk moest het systeem door middel van magnetische pulsen projectielen in de ruimte schieten. Sandia ontwikkelde inmiddels een goed werkend model. Een eerste locomotief op ware grootte vergt een investering van om en nabij f. 1,5 miljoen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels