nieuws

Private investeringsgroep wil Berlijns vliegveld financieren

bouwbreed

Voor het eerst heeft een private investeringsgroep een concrete aanbieding voor de financiering, bouw en exploitatie van een internationaal vliegveld in Sperenberg ingediend.

De aanbieding komt vlak voor het topberaad in Bonn waar een voorlopige beslissing zal worden genomen over de toekomstige plaats van het internationale vliegveld Berlijn.

De groep, volgens insiders bestaande uit de Deutsche Bank, Lufthansa en Philip Holzmann, wil Sperenberg voor 100% financieren en samen met de Flughafen Holding ook exploiteren. De aanbieding geldt voor de locatie Sperenberg.

De investering ligt op ruwweg DM 5 miljard voor een eerste fase met een opzet van DM 550 miljoen per jaar. Als een voorbeeld voor de groep geldt het vliegveld Dallas/Ford Worth.

Tot heden was Sperenberg voor de industrie verre favoriet. Niet voor de Bundesregering die ervan uitgaat dat zij voor de verkeersinfrastructuur in Sperenberg DM 1,35 miljard DM moet uitgeven tegen voor Schonefeld slechts DM 350 miljoen.

De groep rekent daarentegen dat Schonefeld DM 3,75 miljard moet gaan kosten voor de Bundesregering tegen DM 2,25 miljard voor Sperenberg. Derhalve een positief verschil van DM 1,50 miljard voor de keuze Sperenberg.

Een van de voordelen is dat in Sperenberg een onbeperkt gebruik van 24 uur per dag mogelijk is. In Schonefeld daarentegen is door de dichte aanwezigheid van de stad en daardoor gevaarpotentie slechts een gebruik van zestien uur mogelijk. Vrachtvervoer wordt overwegend ’s nachts afgehandeld. Een en ander heeft natuurlijk consequenties op de economische haalbaarheid van het ene vliegveld ten opzichte van het andere.

In geval dat de beslissing, waar het vliegveld Berlijn moet komen, over de Landesverkiezing van oktober heen verschoven wordt, dan is volgens de investeringsgroep het voorstel niet meer haalbaar en wordt Schonefeld een ‘idyllisch vliegveld’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels