nieuws

Piramiden doen weer van zich spreken

bouwbreed

Door de eeuwen heen hebben piramiden en sfinxen in het middelpunt van de belangstelling gestaan. Er kon in de omgeving van deze bouwwerken niets gebeuren of de wereldpers was er als de kippen bij het nieuws door te geven. Veel rampen hebben zij doorstaan; de sfinx werd als schietschijf gebruikt door Turkse soldaten; de piramides werden binnen een eeuw door grafrovers geplunderd. Maar een ander gevaar ligt op de loer. Op de tekentafels van verkeersdeskundigen liggen ontwerpen voor een achtbaans snelweg vlak langs de piramides van Gizeh.

Men dacht eerst dat het zo’n vaart niet zou lopen. Maar Said Zulficar, directeur van de Unesco-afdeling belast met de bescherming van het menselijk erfgoed, schreef in de Washington Post: ”Er worden nu al huizen neergezet langs het deel van de weg dat is voltooid. Het zijn dure huizen. Speculanten die wisten waar de weg ging lopen hebben kennelijk al grond aangekocht. In minder dan geen tijd wordt dit een stedelijk gebied.”

Het probleem is volgens Zulficar dat een stuk maagdelijke woestijn verandert in een stadswijk en daarmee zijn unieke karakter verliest. Nu al wordt het zicht op de piramides vanaf de uitvalswegen van Caoro geblokkeerd door flatgebouwen, die vaak zonder vergunning zijn neergezet. Door de nieuwe snelweg wordt ook de laatste verbinding van de piramides met de woestijn afgesloten.

De aanleg van de weg is zowel in strijd met Egyptische wetten als met internationale overeenkomsten. In 1979 werd het hele plateau van Gizeh, waarop de sfinx en de drie piramides staan, op de lijst van monumenten gezet die zijn beschermd volgens de Wereldconventie voor cultureel en natuurlijk erfgoed. Die conventie is ook door Egypte getekend.

Maar de Egyptische Archeologische Organisatie gaf in 1984 toestemming voor de weg, omdat volgens haar geen archeologische vindplaatsen op het trace liggen. Volgens Zulficar heeft de organisatie de toestemming doorgedrukt na slechts een inspectie door een enkele archeoloog. Volgens hem liggen er nog zeker elf piramides begraven op het trace van de nieuwe snelweg.

En hij kreeg nog gelijk ook want recentelijk werd bekend dat er een totaal onbekende piramide was gevonden op enkele kilometers van Caoro. Daarbij was een graftombe met een mummie van een kind uit de Romeinse tijd gevonden. De Egyptische minister van cultuur, Farouk Hosmi, moest toegeven dat de vondst bewijst dat er een begraafplaats is op de plaats van de geplande autoroute. Kort daarna werd bekend dat president Moebarak, na felle protesten van de VN, opdracht gaf de aanlegwerkzaamheden te staken.

Nieuwe wegen moeten verder bij de piramiden vandaan aangelegd worden. De nieuwe ringweg rond Caoro zal ruim afstand houden van de piramiden van Gizeh. Caoro reageert daarmee op de protesten uit de hele wereld tegen de oorspronkelijke plannen voor de weg, vlak langs de piramiden. Unesco, de VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur, toonde zich verheugd. Eerder had een Unesco-team het plan afgekraakt, omdat het volgens de organisatie een bedreiging zou vormen voor de 4500 jaar oude piramiden. Ook tal van regeringen hadden zich bezorgd getoond.

Caoro wordt geplaagd door enorme verkeersproblemen, vooral als gevolg van het ontbreken van grote wegen buiten de centrale wijken. Een voor een deel al gereed zijnde ringweg moet de stad onder meer ontlasten van het nachtelijke vrachtverkeer. Overdag worden vrachtauto’s niet in het stadscentrum toegelaten. De beloning’ kwam een paar dagen later. De werkers aan de autoweg waren naar Sakkara getrokken. Daar vonden ze een goudschat van ruim duizend sieraden uit de tijd van Sesostris (1938-1756 voor Chr) Het graf was volledig leeggeroofd.

Een van de piramiden in Gizeh met op de voorgrond de tempel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels