nieuws

Omwonenden ontevreden over plan voor Museumplein

bouwbreed

Het plan om op het Museumplein in Amsterdam 213 van de 372 bomen te kappen is bij omwonenden verkeerd gevallen. Bovendien vrezen ze dat het autovrijmaken van het plein zal leiden tot aanzienlijk meer autoverkeer in de straten rond het plein. Dit bleek onlangs tijdens een hoorzitting in de aula van het Stedelijk Museum.

De Deense landschapsarchitect Sven Ingvar Andersson heeft een ontwerp gemaakt om het plein opnieuw in te richten. Als de plannen doorgaan, verandert het plein binnen enkele jaren in een groen plein van 30.000 vierkante meter, met een bloementuin, honderd vaste bankjes, een vijver die in de winter dienst doet als schaatsbaan en parkeergarages die 600 auto’s en 25 touringcars ke herbergen. De Museumstraat, die nu nog bekend staat als de kortste snelweg van Nederland wordt autovrij. De kosten van de herinrichting bedragen f. 37,5 miljoen.

Andersson wil een open vlakte maken die het bezoekers mogelijk maakt zonder belemmeringen van het Rijksmuseum naar het Concertgebouw aan de andere kant te blikken. Daarvoor moet het grootste deel van de bomen worden gerooid. “Moeten we een kale Scandinavische steppe op? In wind en weer bibberend, maar met een prachtig zicht op het Concertgebouw?”, vraagt P. Nicolai zich af. Hij is buurtbewoner en tevens advocaat van de Initiatiefgroep Museumplein. Ook die keert zich tegen het weghalen van de bomen.

Volgens Nicolai zijn mooie woorden over ruimte-effect onzin en is het kappen van de bomen nodig voor de bouw van de garages, waarvan hij de noodzaak betwijfelt.

Andere buurtbewoners maakten bezwaar tegen het nieuwe verkeerscirculatieplan, waardoor zij grote verkeersdrukte in hun straat vrezen. De stadsdeelraad besluit op 20 september definitief over de herinrichtingsplannen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels