nieuws

Wirtgen sterk in frezen en recyclen van verhardingen

bouwbreed

Met ongeveer 22 machines zal Wirtgen GmbH uit het Duitse Windhagen tijdens de beursdagen van de Bauma 95 op indringende wijze een overzicht geven van wat deze fabrikant op het gebied van stabilisatie-, frees- en slipformtechnieken alsmede koud- en warmrecyclingmethoden heeft ke ontwikkelen.

In deze categorieen machines zullen door de fabrikant in Munchen enkele nieuwe ontwikkelingen worden getoond. Zo kreeg de lijn slipformpavers naar onderen een interessante uitbreiding met de kleine SP 250.

De afmetingen van de machine duiden erop dat deze afwerker is bedoeld voor het kleine bouwpo. Niettemin is een maximum werkbreedte te realiseren van 2500 mm.

De slipformmachine is toepasbaar bij het monolithisch vervaardigen van geleidingsopstanden, goten, betonnen vangrails en andere begrenzingen. De glijbekisting is zowel links als rechts van de machine te monteren, maar kan in een werkgang ook beton verhardingen tot 2,5 meter breed realiseren. De kantbekistingen zijn hydraulisch in – en uitschuifbaar.

Bij gebruik van een op aanvraag leverbare dwars gemonteerde transportworm kan de truckmixer bij het beladen van de afwerkmachine binnen het spoor van deze machine blijven, zodat het passerende verkeer hiervan geen hinder ondervindt.

Cementmenger

Voor een stofvrije cementtoevoeging bij koud recycling mengmethoden ontwikkelde Wirtgen de MS 400 mobiele mortelmenger. Deze op aanhanger geconstrueerde mengmachine laat zich als een geintegreerd deel koppelen achter machines als de Wirtgen 2100 DCR, CR 4500 en WR 2500. De menginstallatie is opgebouwd uit een 20 tons cementsilo, 10 m3 watertank en aandrijfmotor voor de eigenlijke menginrichting.

De met deze menger geproduceerde mortel wordt via een leiding naar de mengruimte van de recyclingmachine gevoerd met een maximum capaciteit van 400 l/h.

De recycling-stabilisatie combimachine WR 2500 is het antwoord van Wirtgen op de marktvraag naar technieken voor twee verschillende wegenbouwmethoden.

De machine is geschikt voor het aanbrengen van een dragende onderlaag voor nieuwe verkeersverhardingen door stabilisering met kalkmenging. Anderzijds biedt de machine inzetmogelijkheden bij het koud recyclingproces, waarbij het bijmengen van cement en emulsie ter verhoging van het draagvermogen van de oude rijbaanconstructie steeds meer aan belangstelling wint.

De WR 2500 heeft vier onafhankelijk hydraulisch aangedreven en gestuurde wielen. Voor de aandrijving zorgt een 448 kW/610 pk dieselmotor die voldoende vermogen levert voor werkdiepten tot 500 mm.

Als vierde noviteit brengt Wirtgen de CR 4500 een koud recyclingmachine voor het naadloos recyclen van bestaande verhardingen.. Bij deze techniek worden de gebonden en ongebonden verhardingsmaterialen tot een diepte van 300 mm uitgefreesd.

Basismateriaal

Deze vrijkomende materialen dienen als basismateriaal voor de samenstelling van een nieuw mineraal mengsel met bindmiddelen. Hiervoor wordt in eerste instantie cement, maar ook bitumenemulsie gebruikt. De capaciteit van de CR 4500 bedraagt 300 ton per uur bij werkbreedten tot 6000 mm.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels