nieuws

Komatsu brengt veel nieuwe ontwikkelingen

bouwbreed

Met een inzending van maar liefst 38 machines behoort Komatsu en Komatsu Hanomag tot de grootste exposanten op de Bauma. Tussen dit woud van machines zijn diverse primeurs aanwezig

De laatste jaren is de Japanse bouwmaterieelgigant Komatsu duidelijk op de Europese toer. Niet alleen nam men Hanomag in maar tevens een groot deel van de Europese filosofie van dit bedrijf.

Ook de laatste mobiele graafmachine getuigt van een Europese benadering. Immers deze machine werd geheel in Engeland ontworpen en gebouwd naar Europese maatstaven. Europa wordt in toenemende mate belangrijker voor Komatsu.

Onder de in totaal 38 machines die Komatsu zal exposeren, treft men de D155AX-3 Super Bulldozer aan. Deze machine kenmerkt zich door een zeer eenvoudige bediening en hoge produktiviteit. Dankzij de hydro-mechanische transmissie behoeft er niet meer geschakeld te worden. Hierdoor is de machinist in staat om zijn aandacht geheel op zijn dozerblad te richten. De hydrostatische besturing verhoogt de drukkracht in bochten en stelt de machine in staat in volledig rechte lijnen te werken bij nivelleringswerkzaamheden.

Green Line

Beduidend minder ‘gewichtig’ zijn de twee nieuwe modellen mini-gravers uit de Green Line van Komatsu: de PC30-7 en de PC45-1. De machines vallen in de gewichtsklassen tussen 3700 en 4800 kg en zijn zeer compact gebouwd. De loshoogten van deze graafmachines zijn met respectievelijk 4060 en 4305 mm geschikt voor het beladen van vrachtwagens.

De machines zijn voorzien van een geintegreerd dozerblad en kooiconstructie, een kleine zwenkradius, een comfortabele cabine en een uitstekend te overzien functie-controlepaneel.

Speciaal voor gladde en zachte wegen heeft Komatsu naast zijn HD325 dumptruck een vierwiel aangedreven versie op de markt gebracht: de dump truck HD325-6 4WD.

Opvallend aan de nieuwe truck is de lange wiel basis en de grote spoorbreedte. Het zwaartepunt bij deze truck is zeer laag gehouden. Hierdoor kan de truck zijn laadcapaciteit in alle omstandigheden ten volle uitbuiten met het behoud van de optimale rijsnelheid.

De elektronisch gecontroleerde vierwielaandrijving, met hydrostatisch aangedreven voorwielen, geeft een hoge trekkracht terwijl bovendien veilig ‘down hill’ gereden kan worden, hetgeen mede veroorzaakt wordt door een zeer goed werkend remsysteem.

De vol-automatische zeven-versnellingsbak van het type K-Atomics wordt gecontroleerd met behulp van een computer terwijl sensoren er zorg voor dragen dat het motorvermogen optimaal wordt aangewend voor rij- en arbeidsfuncties.

Mobiele breker

Nieuw bij Komatsu is ook de nieuwe mobiele breker BR310JG. Door zijn speciale schudzeef en zijn zijdelings te monteren transportband is deze machine efficienter dan zijn twee voorgangers. De diesel-hydraulische breker breekt betonblokken tot een formaat van 1000 x 800 x 400 mm. in korrelgrootten tussen 40 en 120 mm. Doordat de breek-installatie tot een geluidsniveau komt van slechts 82 dB(A) is deze probleemloos in de bebouwde omgeving in te zetten.

De samenwerking tussen Moxy en Komatsu heeft geleid tot een complete serie gelede dumptrucks tussen 25 en 36,5 ton.

Met name op geaccidenteerd terrein komen de kwaliteiten van deze drie-assige trucks goed tot hun recht met hun aandrijving op alle wielen en onafhankelijk geveerde tandem-achterassen. Zo kan de de drie-asser MT40 die uitgerust is met een motor van 413 pk, met betrekkelijke eenvoud een last van 36,3 ton transporteren bij een totaal gewicht van 62 ton.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels