nieuws

Demag afwerkmachines voor het kleine en grote werk

bouwbreed

Naast het graaf- en kraanmaterieel brengt Mannesmann Demag ook nog twee asfaltafwerkingsmachines naar Munchen.

Voor het kleine werk, het aanleggen van wandel- en fietspaden etc. en het op economische wijze repareren van kleinere beschadigingen aan het wegdek, komt Demag met de DF 45 C.

Zoals alle andere Demag afwerkingsmachines is ook de DF 45 C volhydrostatisch, zowel in de rij- als de bedrijfsgang. De voeding voor dit systeem is een Deutz dieselmotor. De machine beschikt over traploze snelheidregeling waarbij door de machinist gekozen kan worden uit snelheden van 0 tot 16 km/uur.De hopper is dubbelwandig uitgevoerd en heeft een inhoud van vijf ton. De afwerkbalk is van het type EB25 en is hydraulisch uitschuifbaar van 1,20 meter tot 2,40 meter.

Eventueel kan deze werkbreedte verder vergroot worden door twee eenvoudig te monteren aanzetstukken, waardoor een werkbreedte van drie meter ontstaat. Speciale uitrustingsstukken zijn leverbaar voor het uitvullen van kabelsparingen en uitgefreesde stukken wegdek.

Standaard is de balk voorzien van een stamp- en trilmechanisme. De frequenties zijn, onafhankelijk van elkaar, traploos in te stellen.

De gepresenteerde afwerkmachine DF 130 C is, strikt genomen geen nieuwe machine in het leveringsprogramma van Demag. Sterker nog: machines van dit type draaien al ruim vijf jaar in Frankrijk, en in dit land alleen.

De afwerktechniek die met deze machine gerealiseerd kan worden vindt echter in Europa steeds meer aanhang, hetgeen voor Demag de reden was om deze machine naar de Bauma te brengen.

Kenmerkend voor dit systeem is dat voorop de afwerkingsmachine, een DF 130 C met een afwerkbreedte tot negen meter, een sproeibalk is aangebracht welke gevoed wordt door een sproeimiddeltank met een inhoud van 3.000 liter. De tank wordt elektrisch verwarmd en is in een warmte-isolerende uitvoering gemaakt. De sproeibalk is telescopeerbaar uitgevoerd. Het feitelijke sproeien van de kleeflaag geschiedt door speciale nozzles die gelijkmatig over de sproeibalk verdeeld zijn.

Na gebruik van de sproeiinstallatie wordt deze met behulp van lucht onder een druk van 5,5 bar inwendig opgeschoond.

Het voordeel van dit ‘Franse’ systeem is dat kleeflaag niet door aanvoermaterieel wordt beschadigd omdat de laag tussen het aanvoervoertuig en de machine wordt aangebracht; de kleeflaag wordt direct gemengd met de afwerklaag. Bovendien worden er besparingen bereikt op het gebied van werktijden en transportkosten doordat geen afzonderlijke sproei-installatie behoeft te worden ingezet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels