nieuws

Zestienhoven open: woningbouw nog geen probleem

bouwbreed

Het zakenvliegveld Rotterdam Airport – Zestienhoven in de volksmond – brengt de regio nog niet in de problemen om de taak van 53.000 huizen voor 2005 te halen. Op andere locaties is nu ruimte gevonden, of er wordt in hogere dichtheden gebouwd.

Het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders proberen de impasse rond Rotterdam Airport (RA) te doorbreken door het huidige te gaan bestemmen voor uitsluitend zakenverkeer. Het betekent dat de plannen voor Nieuw Rotterdam Airport (NRA) de vuilnisbak ingaan, en dat de huidige locatie tot ver over de eeuw grens niet gebruikt kan worden voor woningbouw. De Nieuw Rotterdam Airport (NRA)

“Na 2005 is de locatie Noordrand I ‘het huidige vliegveld’ wel nodig”, staat in de notitie die B en W naar de gemeenteraad hebben gestuurd. “In de beleidsinzet voor de periode na 2005 wordt de locatie meegenomen ter leniging van de behoefte aan circa 25.000 woningen. Zoals uit een modellenstudie blijkt, is er in een plan met RA voor tenminste 2700 woningen ruimte.”

Als Zestienhoven toch was verplaatst dan had om Noordrand I de wijk Rijs en Daal moet komen met 6500 tot 7000 woningen.

Het open houden van het huidige Zestienhoven betekent wel dat er een omvangrijk isolatieprogramma van de grond moet komen. “Het zal verplicht gaan worden woningen te isoleren”, zei wethouder Hans Kombrink gisteren in een toelichting op de notitie. “Er wonen mensen in de buurt die last hebben van het vliegveld.” De kosten voor isolatie van reeds bestaande woningen liggen tussen 12 miljoen en 35 miljoen als men uitgaat van 20.000 respectievelijk 40.000 vliegbewegingen per jaar. De kosten zullen aan de gebruikers van RA worden door berekent. Mogelijke nieuwbouw in het gebied is pas mogelijk als de Stadsregio Rotterdam akkoord gaat met de 20 en 35 Ke-norm. De isolatiekosten van geplande woningen liggen tussen 4,5 miljoen 34 miljoen en worden geheel gedragen door de projectontwikkelaars.

Het AVBB-Waterweggebied was niet in staat om te reageren op het openhouden van Rotterdam Airport. De bouwwerkgevers pleiten reeds twee jaar voor de aanleg van Nieuw Rotterdam Airport om op deze manier woningbouw op grote schaal mogelijk te maken in Noordrand I.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels