nieuws

Kamervragen over problemen zoab ‘Gladheid leidt opnieuw tot extra ongevallen’

bouwbreed

D66 wil opheldering van minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat over de gladheidsbestrijding op wegen met zeer open asfaltbeton (zoab). Tijdens de kerstdagen zou opnieuw zijn gebleken, dat sneeuw en opvriezing op zoab leiden tot extra ongevallen.

Volgens Tweede Kamerlid N. van ’t Riet (D66) is hernieuwde politieke aandacht gewenst. “De gladheidsbestrijding tijdens de kerstdagen heeft vooral op zoab tot problemen geleid. Ik baseer mij daarbij op krantenberichten, ik heb er geen cijfers over”, aldus Van ’t Riet. Volgens haar zal de commissie voor Verkeer en Waterstaat mogelijk besluiten tot nader kameroverleg over zoab.

Niet bekend

Pompende werking

Niet bekend

Tijdens het kerstweekeinde van 1994 en op 8 januari 1995 heeft gladheid geleid tot ongeveer 400 ongevallen op de autosnelwegen. Daarvan vond 80% plaats op zeer open asfaltbeton. Op dit moment is circa 25% van de wegen voorzien van zoab. Naar aanleiding daarvan heeft minister Jorritsma gesteld, dat er onderzoek gedaan zou worden naar de effectiviteit van strooimiddelen en -instructies. Ook zou onderzocht worden of andere dooimiddelen gebruikt ke worden. De noodzakelijke ombouw van strooiwagens of de aanschaf van nieuwe sproeiwagens zou echter een te grote investering vergen.

IJskristallen

De gladheid op zoab is niet alleen te wijten aan het wegzakken van dooiwater. Het oppervlak van het wegdek is kouder dan dat van dicht asfalt beton. Er ontstaan daardoor eerder ijskristallen op een wegdek van zoab. Bovendien blijven de ijskristallen langer liggen. Bij de overgang van dicht asfaltbeton naar zeer open asfaltbeton kan een weggebruiker overvallen worden door de gladheid. Vooral in zulke situaties zouden er ongevallen ke gebeuren.

Minister Jorritsma heeft in februari in een brief aan de Tweede Kamer laten weten, het beleid ten aanzien van de toepassing van zoab niet te herzien, omdat het materiaal veel voordelen biedt. Zij noemt het ontbreken van spat- en sproeiwater, het voorkomen van spoorvorming, de geluidsabsorptie en de goede zichtbaarheid van belijning op zoab. Nadelen zijn een geringere sterkte, kortere levensduur, hogere kosten, en de aanvangsstroefheid, die minder is dan van dicht asfaltbeton. Het probleem van de bestrijding van gladheid door sneeuw en ijzel komt daar nog bij.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels