nieuws

‘Traditionele aannemer zal het niet redden’

bouwbreed

“De klant eist steeds meer op het gebied van kwaliteit, service en milieuzaken. Wie in zijn web blijft zitten en hoopt zo klanten te vangen, kan het wel schudden. De traditionele aannemer die niet werkt aan structurele veranderingen in zijn bedrijf zal het op termijn niet redden.”

Bert Lieverse, secretaris technologie en innovatie van het NVOB gaf met deze woorden de aftrap voor de IOTO-werkdag die dinsdag in Zeist werd gehouden. ‘De klant’ stond centraal op deze dag van het jongerencontact van het NVOB. De klant die zo hard nodig is voor de continuiteit van het bouwbedrijf. Lieverse ontstak dan ook een kaarsje en een stormlamp voor de aannemer, want er zijn zware tijden op komst. En wie nu niet stilstaat bij de toekomst van zijn of haar bedrijf zal het jaar 2000 niet redden.

Bouwen is bijzaak

“Aannemers bekijken alles door de bouwbril met als gevaar dat de aandacht voor service en kwaliteit in de verdrukking komt. Maar bouwen ke de meeste aannemers wel. Het is de kunst om je te onderscheiden van je concurrenten door kwaliteit te leveren, de klant in het middelpunt te stellen en een stukje service te verlenen.” “Feitelijk is bouwen bijzaak voor de aannemer. De prioriteiten voor het bouwbedrijf zijn: geld, geluk en een goed gevoel. Zijn deze elementen niet aanwezig dan kan er ook niet worden gebouwd”, betoogde Lieverse.

Lieverse brak een lans om eens kritisch een spiegel te zetten tegen het bouwbedrijf en het werk dat je daar verricht en daar eens goed naar te kijken. “Het is nodig om kritisch naar je bedrijf kijken en vooral in kaart brengen wie je klanten zijn en wat die vragen. Wie dat doet en daar op in kan spelen, heeft de toekomst.”

Kernwoorden tijdens deze dag waren kwaliteitszorg, communicatie, marketing en acquisitie. Veel bouwbedrijven zijn er al mee bezig, maar willen daar niet te veel tijd en geld aan kwijt zijn. De spreker die het idee lanceerde dat een bouwbedrijf 5 tot 10 procent van zijn omzet zou ke besteden aan marketing werd verbijsterd aangekeken.

Verschuiving

Erik van Rooy, voorzitter van het NVOB-jongerencontact: “Zonder klanten, geen werk. De kunst is opdrachtgevers te vinden en te houden. De bouw verschuift zich van de produktiesector steeds meer naar de dienstverlenende sector en daar moeten we ons bij aanpassen.”

Pieter Wildeboer werd tijdens deze dag gekozen tot IOTO-ondernemer 1995. Zijn bedrijfspresentatie werd het beste gevonden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels