nieuws

Miljoenste Toyota vorkheftruck

bouwbreed

Toyota Automatic Loom Works en Toyota Motor Corporation hebben een belangrijke mijlpaal bereikt in de produktie van de Toyota vorkheftrucks. De miljoenste truck rolde onlangs van de produktielijn.

De totale produktietijd voor deze miljoen machines duurde 39 jaar. Het ziet er echter naar uit dat gezien de vraag naar dit Toyota-produkt voor de volgende miljoen machines een beduidend kortere tijd gegund zal worden. De laatste 500.000 machines werden in een tijdsbestek van tien jaar gebouwd.

Toyota begon de bouw van vorkheftrucks die uitgerust waren met een verbrandingsmotor in maart 1956. Na twee jaar uitsluitend geproduceerd te hebben voor de thuismarkt werden de eerste machines in 1958 geexporteerd. In 1967 startte men de produktie van elektrisch aangedreven vorkheftrucks.

In de loop der jaren breidde Toyota zijn produktiecapaciteit geleidelijk uit en werd in 1970, speciaal voor de produktie van vorkheftrucks, de Takahama fabriek gebouwd. De explosieve exportgroei zorgde ervoor dat men ook buiten Japan diende te zoeken naar produktielocaties en partners voor de assemblage van vorkheftrucks.

In 1987 sloot Toyota een contract met de Franse fabrikant Manitou en in 1990 werd in de Amerikaanse staat Indiana een Toyota-fabriek gebouwd.

Momenteel wordt in het Franse Mesanger een compleet nieuwe fabriek gebouwd voor de produktie van elektrische vorkheftrucks die bestemd zijn voor de Europese markt. Anno 1995 omvat het leveringsprogramma van Toyota een brede lijn verbrandings- en elektrische vorkheftrucks met hefvermogens van 0,5 tot en met 40 ton.

NIBM

De Nederlandse importeur van de Toyota vorkheftrucks en reachtrucks is NIBM uit Gouda. En dat al sinds 1966, waarmee men de oudste importeur van Toyota in Europa is. Uit publiciteitsoverwegingen trachtte men deze een miljoenste vorkheftruck, een LPG-truck met een hefvermogen van twee ton van het type 42-6FGF20, naar Nederland te krijgen.

Een goede gelegenheid bood het wereldkampioenschap heftruck rijden dat dit jaar voor het eerst in Europa en in Nederland werd gehouden te Aalsmeer.

Dankzij het feit dat NIBM/Toyota hoofdsponsor van deze wereldkampioenschappen was lukte dit en kon de uiteindelijke winnaar, de Australier Ian MacKinley, triomferend worden binnengereden met de miljoenste Toyota.

Wereldkampioen Ian MacKinley uit Australie poseerde trots met zijn ereprijs op de miljoenste Toyota die dit Japanse bedrijf produceerde.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels